سقوط 26 درصدی قیمت سنگ‌آهن در ماه آگوست

به گزارش بیزینس اینسایدر، قیمت سنگ‌آهن در ماه جاری با نگرانی‌های ناشی از بحران کرونا روبرو شده است.

سنگ‌آهن با فشارهای خاص صنعت فولاد مواجه است زیرا چین محدودیت تولید فولاد را پیگیری و این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا قیمت فلزات صنعتی امسال می‌تواند به بالاترین حد خود بازگردد یا خیر.

قیمت سنگ‌آهن با عیار 62 درصد در ماه آگوست تقریباً 26 درصد سقوط کرده و به بیش از 156 دلار در هر تن معامله شده و به سطحی رسیده است که از ماه فوریه دیده نشده است.

این شیب نزولی پس از آن صورت می‌گیرد که قیمت فلزات از مارس 2020 افزایش یافته و هم‌زمان با سقوط سهام ایالات متحده کاهش یافت زیرا همه‌گیری کرونا تهدیدی برای رکود اقتصادی در سراسر جهان بود.

دیوید کلر، استراتژیست ارشد بازار در Stockcharts.com، به بیزینس اینسایدر گفت: سنگ‌آهن یک فلز مهم صنعتی است زیرا از مواد اولیه کلیدی مورد استفاده در ساخت فولاد است. حجم تولید حدود 2 میلیارد تن و حجم صادرات حدود 1.5 میلیارد تن، سنگ‌آهن را از نظر حجم تولید پس از نفت خام و زغال‌سنگ سومین کالای بزرگ و از نظر حجم معاملات به عنوان دومین کالای مورد معامله پس از نفت خام تبدیل می‌کند.

عرضه واکسن‌های کووید 19 همراه با سیاست‌های پولی انبساطی در سراسر جهان به افزایش قیمت فلزات کمک کرده است؛ اما به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران در مورد چشم‌انداز ادامه بهبود اقتصادی محتاط‌تر هستند زیرا موارد ویروس کرونا در نوع بسیار قابل انتقال دلتا افزایش می‌یابد.

در همین حال، فدرال رزرو ایالات متحده امسال در مسیر کاهش خرید اوراق بهادار اضطراری قرار گرفته که برای کمک به اقتصاد در جهت مقابله با بحران کرونا ایجاد شده است و این مسئله، چشم‌انداز نگران‌کننده‌ای برای برخی از سرمایه‌گذاران که خرید دارایی‌های بانک مرکزی را تقویت‌کننده بهبود اقتصادی می‌دانند ایجاد کرده است. تقاضا برای فلزات صنعتی مجدداً آغاز شده یا در دست اجرا است.

Bank of America این هفته در مورد سنگ‌آهن اعلام کرد که قیمت‌ها تا حدی به اوج خود رسیده‌اند زیرا سطح عرضه به تقاضا رسیده است. این بانک خاطرنشان کرد که تولید فولاد در چین از ژوئن 2020 تا حد زیادی به دلیل افزایش همه‌گیری کرونا، از بالاترین حد فصلی عبور کرده است.

مایکل ویدمر استراتژیست کالای Bank of America می‌گوید: رشد تولید کند شده است. همچنین، دولت چین به کارخانه‌های فولاد دستور داده تا تولید خود را تا حدی برای کاهش انتشار کربن محدود کنند. همچنین در مه و جولای مشوق‌های مالیاتی در جهت کنترل بهتر تولید فولاد تغییر داده شد. این مهم است زیرا انگیزه کارخانه‌های فولاد برای صادرات را از بین می‌برد.

Bank of America افزوده است، حرکت‌هایی که می‌تواند قیمت سنگ‌آهن را احیا کند شامل اقدامات محرک جدید در چین و ذخیره مجدد فولاد در آستانه المپیک زمستانی است که می‌تواند باعث تعطیلی بیشتر کارخانه‌ها برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *