عوارض 70درصدی صنایع معدنی موجب به هم خوردن زنجیره متوازن فولاد می شود

مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران گفت: تعیین عوارض 70درصدی برمحصوات معدنی نظام عرضه و تقاضای  زنجیره فولاد را برهم می زند و سرمایه ها را به سمت بخشهای رانت دار زنجیره می کشاند و هیچ سرمایه گذاری تمایل به تاسیس کارخانه تولید کنسانتره و یا معدن نخواهد داشت.

محمد وحید شیخ‌زاده در گفتگو با پایگاه خبری فولادبان افزود: بستن عوارض به محصولاتی با ارزش افزوده تصمیمی بسیار اشتباه  و غلط  است و من با بستن عوارض مخالفم و تعیین عوارض موجب ایجاد رانت برای شرکتهای پایین دست و بالادست زنجیره فولاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: نامه اخیر وزیر صنعت نامه ای  کاملا غیر کارشناسی و غیر منطقی بود و اشتباهات فراوانی داشت،درحال حاضر عوارض محصولات معدنی صفر درصد ولی در نامه اخیر وزارت صنعت 10 درصد و 20درصد ذکر شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران گفت: عوارض 70درصدی بر محصول کنسانتره ، به نوعی ممنوعیت صادرات این محصول است که به عوارض تغییرنام داده و تولیدکنندگان اگر بخواهند عوارض 70درصدی را مراعات کنند باید محصولاتشان را با ارزش 30 درصد در بازارهای صادراتی بفروشند، در حالیکه فروش کنسانتره در بازار داخل معادل 50درصد به فروش می رسد.

شیخ‌زاده افزود: ممنوعیت صادرات به تدریج منجر به تعطیلی معادن و بی مشتری ماندن مازاد تولید گندله ، کنسانتره و دیگر محصولات معدنی خواهد شد و تولیدکنندگان کنسانتره مجبور به تولید با ضرریا بستن کارخانه های خود هستند. تعیین این عوارض  به هیچ وجه اقتصادی نیست و کسی نمی تواند صادر کند .

وی تصریح کرد:عوارض 70درصدی کلا نظام عرضه و تقاضا و زنجیره فولاد  را برهم می زند و سرمایه را به سمت بخش های رانت دار زنجیره می کشاند. یعنی وقتی این شرایط بوجود بیاید کنسانتره بی ارزش خواهد شد و هیچ فردی تمایل به سرمایه گذاری و تاسیس کارخانه تولید کنسانتره و یا معدن نخواهد داشت بلکه به سمت تاسیس کارخانه شمش خواهد رفت.

مدیرعامل شرکت مهندسی فکور صنعت تهران گفت : اجرای عوارض 70درصدی بر کنسانتره معادن کوچک را به تعطیل می کشاند و کارخانه های تولید کنسانتره را ضرر ده می کند و عملا بخش بالادست صنایع معدنی فولاد فلج خواهند شد.

شیخ زاده در پایان افزود: نتیجه اعمال عوارض 70درصدی بر زنجیره فولاد این خواهد بود که سود تمام زنجیره به فولادسازان می رسد درحالیکه اگر کنسانتره تولید نشود، گندله تولید نخواهد شد، احیا تولید نمی شود و کنسانتره در زنجیره با کمبود مواجه خواهد شد و در این شرایط  تولیدکننده بالادست باید کنسانتره را با 30الی 40 درصد بالاتر از قیمت داخلی وارد کند وحاصل آن برهم خوردن زنجیره متوازن فولاد خواهد بود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *