نیازی به سرمایه‌گذاری چینی‌ها در کشور نداریم

عضو هیات‌مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران با تأکید بر پیشرفت ایران در زمینه صنایع معدنی و بومی‌سازی فناوری‌های این حوزه، تصریح کرد: کشور ما هیچ نیازی به سرمایه‌گذاری چینی‌ها در صنعت فولاد ندارد.

مصطفی عبداللهی در گفتگو با فولادبان در رابطه با امضای سند همکاری بین ایران و چین گفت: اگر این اتفاق 10 سال پیش در کشور اتفاق می‌افتاد، می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در چنین صنایعی نیاز بود، اما در حال حاضر، اکثر تولیدات کشور ما در حال بومی‌سازی است و مهندسان و صنعتگران ایران می‌توانند ماشین‌آلات و دستگاه‌های کل زنجیره را تأمین کنند.

وی در ادامه تأکید کرد: به نظر می‌رسد با ورود چین به صنایع فولاد ما، بیشتر منافع را فولاد چین خواهد برد چراکه صنایع فولادی ایران سختی خود را کشیده و امروز در آستانه خودکفایی است و بنابراین، نیازی به سرمایه‌گذار با فناوری چینی نداریم.

عضو هیات‌مدیره انجمن نوردکاران فولادی کشور با تأکید بر اینکه زمانی چین شمش دنیا را تأمین می‌کرد، اما حالا واردکننده شمش است، تصریح کرد: امروز کشور ما هم می‌تواند صادرکننده خوبی در کل زنجیره فولاد باشد و هم می‌تواند با تجربه متخصصان بومی خود، تبدیل به تولیدکننده خوبی باشد و نیازی به مشارکت چینی‌ها در این بخش نداریم و به نظر من، ورود چینی‌ها به این عرصه می‌تواند ضربه بزرگی به صنایع فولاد ما باشد.

عبدالهی درباره وضعیت صنعت فولاد ایران گفت: در حال حاضر، بسیاری از تولیدکنندگان کشور ما به تولیدات اسمی خود و صادرات دست پیدا می‌کنند و این معادن باقی مانده اگر در کشور مصرف شود و محصولات نهایی آن صادر شود، بهتر است تا اینکه شریک خارجی در این صنعت برای خود بگیریم و سرمایه از کشور خارج شود.

وی ادامه داد: بدترین معامله‌گران دنیا چینی‌ها هستند و تا جایی که بتوانند محصولات بدون کیفیت را در ازای پول کلانی که دریافت می‌کنند، در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند بنابراین، چین هیچگونه مزایایی برای کشور نخواهد داشت و کالای ایرانی و تولید ایرانی را به مشارکت چینی‌ها ترجیح می‌دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *