جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 27 فروردین 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

معامله‌گران چشم‌انتظار مذاکرات با آمریکا/ سهام شرکت‌های فولادی ارزنده‌ترین سهم‌ها در بازار هستند

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه معامله‌گران در انتظار ریسک‌های مذاکرات ایران با آمریکا از خرید دست کشیده‌اند، تصریح کرد: سهام گروه‌های بزرگی چون فلزات اساسی در حال حاضر، ارزندگی بالایی دارند.

بحث داغ مذاکرات ایران و آمریکا در نشست وین، برداشته شدن تحریم‌ها و حادثه نطنز، اخباری بودند که این هفته بازار سرمایه را تحت تأثیر خود قرار داد و تمام سهامداران را به این فکر انداخت تا نقدینگی خود را از بازار سرمایه خارج کنند و به دنبال کاهش نرخ ارز در روزهای آینده به فکر سرمایه‌گذاری در بازارهای بهتر باشند؛ البته با گرم‌تر شدن بازار ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین، اتر و دیگر رمزارزها سهامداران بازار سرمایه به دنبال خارج کردن سرمایه اندک خود از این بازار و ورود به دنیای رمزارزها هستند؛ بازاری که این روزها مورد استقبال ایرانیان زیادی قرار گرفته است.

در هفته‌ای که گذشت، شاخص کل بازار سرمایه با 6 هزار و 552 واحد افت، بازدهی منفی 0.52 درصدی داشت، شاخص هم وزن 0.61 درصد کاهش یافت و شاخص فلزات اساسی هم با بازدهی منفی 0.08 درصدی، 735 واحد نسبت به آغاز معاملات هفته کاهش یافت.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه درگفتگو با فولادبان در رابطه با افت بورس در این روزها گفت: یکی از دلایل اصلی افت بازار در این روزها، رشد بی‌وریه بازار تا مرداد ماه بود که باعث شد زیر بازار خالی شود و از سیکل عادی خودش خارج شود تا به جای اینکه بازار طی یک تا دو سال بازدهی داشته باشد، از حالت تعادل خارج شود.

وی در ادامه تصریح کرد: همانطور که در آن ایام شاهد یک بیش‌واکنش از سرمایه‌گذاران بازار بودیم، حالا هم در سمت منفی‌ها شاهد این بیش‌واکنش هستیم که البته نکته مهم‌تر بحث تورم انتظاری بود که در جامعه تعدیل شد و به موجب آن، همه بازارها دچار رکود نسبی شدند، حجم معاملات کاهش یافت و معامله‌گران عقب‌نشینی کردند و به واسطه مذاکرات و تعدیل شدن نرخ تورم، بازار در یک رکود قرار گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه یکی از دلایل افت بازار در روزهای اخیر ضعف خریداران است، تأکید کرد: ریسک‌های سیاسی و وضعیت اقتصادی که در کشور وجود دارد، باعث شده است تا خریداران برای خرید عقب بکشند و این عقیده در بازار وجود دارد که اگر مذاکرات به نتیجه‌ای برسد، دوباره شاهد رکود در بازار سرمایه خواهیم بود بنابراین، باید گفت بیشتر از اینکه فروشندگان زیادی در بازار وجود داشته باشد، خریداری در بازار نیست.

شفیعی ناطق افزود: بازار دلار به شکل هوشمندانه‌ای در اعدادی بین 24 تا 25 هزار تومان خودش را حفظ کرده است و با رفع شدن ابهامات مذاکره جهت بازار مشخص می‌شود و در این میان، باید گفت که این امکان وجود ندارد که دلار پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هم، نرخ دلار در کوتاه‌مدت افت یک شبه داشته باشد پس در صورت وجود توافق، در بلندمدت با توجه به چالش‌های اقتصادی کشور، سیکل تورمی ادامه‌دار خواهد بود.

وی درباره دامنه نوسان نامتقارن بورس تصریح کرد: نمی‌توان گفت که دامنه نوسان یکی از علل افت بوده است، اما یکی از عواملی است که بازار را قفل و روان معامله‌گران را اذیت کرده است و یک تسریع‌کننده برای فروش بوده است که اصلاح بازار را کند کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر تحرکات بازار سرمایه در دو روز پایانی هفته، گفت: اگر شنبه و یکشنبه ارزش معاملات به بالای 5 همت صعود کند، می‌توان گفت که اردیبهشت خوبی در انتظار بازار سرمایه است و می‌توانیم از وضعیت رکودی بازار خارج شویم.

شفیعی ناطق ادامه داد: سازمان بورس و اوراق بهادار مقصر وضعیت کنونی بازار نبوده است و باید در جای دیگری از حاکمیت به دنبال مقصر بگردیم، اما این سازمان تلاش‌های خوبی را برای بازار انجام می‌دهد و به تازگی قوانینی را وضع می‌کنند در جهت کمک کردن به بازار و بازگشت پول به بازار که اگر این فرآیند ادامه‌دار باشد، می‌تواند تحولی در بازار ایجاد کند، اما اگر این قوانین به درستی عمل نکنند و اگر صندوق‌ها دچار مشکل شوند، بازار باز هم دچار ریزش‌های بیشتری خواهد شد و ریسک‌های بازار بیش از حد بالا خواهند رفت.

وی تصریح کرد: این روزها انتظارات از بازار منفی است، اما اگر بازار به جهتی هدایت شود که حمایت از بازار انجام شود، خیلی از معامله‌گران و واسطه‌گران بازار کار خود را آغاز می‌کنند و دوباره معاملات روان خواهند شد، اما شرط آن تثبیت انتظارات ایجاد شده در بازار و بازگشت ارزش معاملات ابتدا به بالای 5 هزار و بعد به بالای 10 هزار میلیارد تومان است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors