آیا سال گاوی فولاد در پیش است؟

قدرت بهبود اقتصادی در چین در سال 2020 فراتر از انتظارات بیشتر ناظران بازار بود؛ به نحوی که طبق برآورد قدرت بهبود اقتصادی در چین در سال 2020 فراتر از انتظارات بیشتر ناظران بازار بود؛ به نحوی که طبق برآورد Fastmarkets، مصرف فولاد در این کشور در سال 2020 حدود 9 درصد افزایش یافته، این در حالی است که مصرف فولاد در سایر نقاط جهان در سال گذشته میلادی 12 درصد کاهش پیدا کرده بود.

به گزارش فولادبان و به نقل از متال بولتن؛ در سال 2020 افزایش عرضه محصولات فولادس پاسخی به رونق تقاضای فولاد در این کشور آسیای شرقی بود. در سه‌ماهه اول سال 2020، تقاضا یا مصرف واقعی فولاد چین 6 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت، اما در سه‌ماهه بعدی شاهد نرخ رشد دورقمی تقاضا بودیم که درمجموع در کل سال افزایش 9 درصدی را به ثبت رساند.
سال گذشته، قیمت‌های فولاد هم به افزایش مصرف چین واکنش نشان دادند. قیمت‌های صادراتی چین برای کویل نورد گرم (HRC) در آوریل 2020 به 406 دلار در هر تن کاهش یافت که کمترین میزان از اواخر سال 2016 بود، اما در پایان سال قیمت کویل نورد گرم 239 دلار در هر تن افزایش یافت و در دسامبر 2020 به طور متوسط به 645 دلار به ازای هر تن رسید.
بسیاری از فعالان بازار نگران بودند که افزایش قیمت‌ها در نیمه دوم سال 2020 ممکن است به همان سرعت به کاهش قیمت در سال 2021 تبدیل شود، تکرار الگوهایی که در سال 2008 در زمان سقوط اعتباری جهانی مشاهده شد.
اما با کنار گذاشتن پیش‌بینی‌های اقتصاد کلان، آیا می‌توانیم از تحولات اخیر بازار نسبت به آنچه در ماه‌های آتی امسال رخ خواهد داد برداشتی داشته باشیم؟ می‌توان از نحوه رفتار زنجیره توزیع در طول تعطیلات سال نوی چینی، تغییر در سطح موجودی انبارهای فولاد و با درک اینکه فعالان بازار فولاد از نظر چشم‌انداز صعودی هستند یا نزولی، به برآوردی از بازار رسید.
بر اساس تجزیه و تحلیل سال‌های گذشته، به نظر می‌رسد ارتباطی بین نحوه رفتار موجودی‌های فولاد در چین در هفته حساس بعد از سال جدید قمری – که شروع آن امسال در هفته منتهی به 26 فوریه 2021 بود – و تغییر در میانگین قیمت سالانه کویل نورد گرم وجود دارد.
در سال 2021، همان‌طور که قبلا در سال‌های 2017، 2018 و 2020 رخ داده بود، سطح موجودی انبارهای کویل نورد گرم در اولین هفته پس از سال نو، در مقایسه با هفته پس از تعطیلات یک سال قبل افزایش یافته است. به استثنای سال 2020، زمانی که پویایی بازار توسط همه‌گیری کرونا تحریف شده بود، در سال‌های 2017 و 2018 قیمت کویل نورد گرم نیز به ترتیب 21 و 39 درصد به صورت سالانه افزایش یافت. با افزایش 12 درصدی موجودی انبارهای کویل نورد گرم پس از تعطیلات سال نوی چینی جاری، به نظر می‌رسد دارندگان موجودی انبارهای چین که مواد را به صورت نقدی به مصرف‌کنندگان نهایی می‌فروشند، بار دیگر مورد چشم‌انداز برای سال آینده نگاه مثبتی دارند و تصمیم به افزایش سطح موجودی انبارهای خود دارند.
واضح است که یک نشانه نمی‌تواند قطعی باشد و 2020 بار دیگر ثابت کرد که حوادث غیرمترقبه می‌توانند حتی پیش‌بینی‌های دقیق را جا بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *