جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 22 اسفند 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

ادامه نوسانات دلاری هم‌پای رکود زمستانی

در هفته‌ای که گذشت، بازار ارز تحت تاثیر خبرهای برجامی دچار نوسانات محدود در کانال ۲۴ هزار و 500 تا ۲۵ هزار تومان بود و در نهایت نرخ دلار نقدی در بازار آزاد با کاهش ۳۵۰ تومانی به ۲۴ هزار و ۶۵۰ تومان رسید؛ به نحوی که در ابتدای هفته خبرها از احتمال توافق بر سر برگشت آمریکا به برجام حکایت داشت و خبرگزاری‌های خارجی به نقل از دیپلمات‌ها فضای خوبی ترسیم می‌کردند، اما در اواسط هفته با اعلام منتفی شدن پیشنهاد گام به گام دوباره پیش‌بینی‌ها تغییر کرد و سیر دلار صعودی شد.

به گزارش فولادبان؛ در این میان اما مصاحبه اخیر بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نشان می‌دهد که دو طرف هنوز به هیچ نقطه اشتراکی نرسیده‌اند.کاخ سفید اصرار بر بازگشت ایران به تعهدات قبل از لغو تحریم‌ها و کشاندن موضوعات دفاعی و منطقه‌ای ایران به مذاکرات دارد و ایران هم می‌گوید دوباره از یک سوراخ نیش نخواهد خورد و باید قبل از بازگشت به تعهدات، تمام تحریم‌ها لغو شود.

از سوی دیگر، همان‌طور که قبلا هم به تاکتیک غرب برای ایجاد اختلاف بین ارکان حاکمیت ایران اشاره کرده بودیم، اکنون نشانه‌های بروز این اختلافات ظاهر شده و اخیرا رئیس‌جمهور کشورمان گفته است که بازگشت گام به گام را قبول دارد، حال آن که مصوبات شورای عالی امنیت ملی بر لغو همه تحریم‌های برجامی پیش از بازگشت ایران به میز مذاکرات تاکید دارد.

بنابراین بعید است که در هفته آخر قرن 1300 شمسی، تحولات اساسی در این حوزه ایجاد شود و در نهایت پرونده دلار در سال 99 احتمالا در همین دامنه نوسان بسته می‌شود.

این هفته در بازار مقاطع هم تقریبا مشابه سیر دلار شاهد نوسانات محدودی بودیم؛ به طور مثال متوسط نرخ میلگرد ۱۴ آجدار در بازار آزاد در سه روز اول هفته دچار کاهش ملایم شد و در روز سه‌شنبه با تحریک نوردکاران روندی افزایشی در پیش گرفت و روز چهارشنبه هم این نرخ تقریبا ثابت بود تا در نهایت با افزایش اندک ۱۱ تومانی نسبت به هفته گذشته، رقم ۱۲ هزار و ۷۵۱ تومان را در پایان هفته ثبت کند.

میانگین قیمت هر کیلو تیرآهن ۱۴ در بازار آزاد نیز در این هفته نوساناتی مشابه میلگرد داشت و در نهایت با کاهش ۵۷ تومانی نسبت به هفته قبل روی رقم ۱۳ هزار و ۲۶۰ تومان ایستاد. این در حالی است که نرخ تیرآهن‌های ذوبی در بنگاه‌های تهران در طول هفته کاهشی ملایم را تجربه کرد، اما بازار قراضه و شمش القایی صرف نظر از برخی نوسانات جزئی در مجموع آرام بود.

این هفته در بازار ورق نیز در ابتدای هفته شاهد کاهشی ملایم و در روزهای بعدی شاهد ثباتی نسبی بودیم؛ به نحوی که قیمت ورق سیاه 2 رول عرض 1.25 فولاد مبارکه در بازار آزاد در طول هفته در مجموع 300 تومان افت کرد و به ۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان رسید؛ متوسط نرخ انواع پروفیل با ضخامت ۲ در بازار آزاد البته شاهد تداوم کاهش ملایم در بیشتر روزهای هفته و افت ۵۲۳ تومانی نسبت به هفته قبل و رسیدن به قیمت ۲۱ هزار و ۱۲۰ تومان در پایان هفته بود بود.

در معاملات بورس کالا که از روندهای مهم بازار است نیز همچنان خبری از مشتری زیاد و رقابت‌های هیجانی نیست و اغلب عرضه‌ها با استقبال کمی مواجه می شوند؛ به نحوی که این هفته که مبارکه ورق گرمی به بورس نیاورد، بقیه ورق‌های گرم اغلب روی دست فروشنده‌ها ماند و درمعاملات شمش بلوم نیز 59.3 درصد از حجم عرضه با رقابت نیم درصدی و با قیمت کشف‌شده ۱۱ هزار و ۵۸۱ تومان (با احتساب مالیات) معامله شد. در روز عرضه مقاطع هم که استقبال حتی از عرضه‌های شمش سردتر بود، تنها 25.4 درصد از حجم عرضه سبدهای مخلوط میلگرد آجدار با طول عادی با قیمت کشف‌شده ۱۲ هزار و ۳۳۴ تومان (با احتساب مالیات) معامله شد.

در این میان باید توجه داشت که فعلا ارتباط قیمت‌های جهانی با نرخ‌های پایه محصولات فولادی در بورس قطع شده است، چون اساسا بورس کالا براساس شیوه‌نامه عمل نمی‌کند و ظاهرا میانگین قیمت‌های کشف‌شده معاملات هفته  قبل، اصلی‌ترین فاکتور در تعیین قیمت پایه محصولات فولادی است و این روند موجب فاصله ۳۵ درصدی بین قیمت شمش CIS با نرخ‌های کشف‌شده شمش در بورس کالا شده است؛ روندی که اگرچه خوشایند نوردکاران و مقاطع‌فروشان است، اما در آینده ممکن است فنرجمع‌شده بر اثر قیمت‌های جهانی، شوک بزرگی به بازار بدهد.

در پایان نیز باید گفت احتمالا بازار فولاد آخرین هفته قرن را هم‌پای نوسانات دلاری اما در مجموع با ثبات نسبی به پایان خواهد برد، چون برخلاف سال‌های پیش، خبری از تقویت قابل توجه تقاضای مصرفی در آخر سال نیست و از سوی دیگر، همان‌طور که شرح داده شد، احتمال بروز تغییری اساسی در روندهای بازار در هفته آخر سال وجود ندارد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors