موافقت آمریکا با آزاسازی منابع مسدودشده ایران در کره جنوبی/ یک میلیارد دلار از طریق سوئیس به ایران می‌رسد

یک مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی از موافقت اصولی آمریکا با آزادسازی مقداری از دارایی‌هایی مسدودشده ایران خبر داد و یک مقام تجاری ایران نیز گفت که به‌زودی یک میلیارد دلار از این منابع از طریق سوئیس به ایران می‌رسد.

به گزارش فولادبان و به نقل از ایرنا؛ یک مقام ارشد وزارت امور خارجه کره جنوبی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «کی.بی.اس» این کشور، از موافقت آمریکا با آزادسازی مقداری از دارایی هایی مسدودشده ایران خبر داد و گفت: این انتقال قرار است از طریق بانک‌های سوئیس انجام شود.

وی افزود: ایالات متحده در واقع با طرح آزادسازی مقداری از دارایی‌های ایران از طریق بانک‌های سوئیسی «موافقت اصولی» کرده است، اما بحث‌ها درباره روش انتقال این پول همچنان ادامه دارد.

همچنین براساس گزارش شبکه تلویزیونی کی.بی.اس، دولت‌های کره جنوبی و آمریکا درباره انتقال دارایی‌های ایران به سوئیس بحث کرده‌اند تا این دارایی‌ها از طریق بانک‌های سوئیسی و در قالب توافق‌نامه تجارت بشردوستانه سوئیس (SHTA) به کشورمان بازگردانده شود.

تلویزیون کره جنوبی در گزارش خود آورده است که توافق‌نامه تجارت بشردوستانه سوئیس (SHTA) به دنبال اطمینان از صادر کنندگان و شرکت‌های بازرگانی مستقر در سوئیس در بخش‌های غذایی، دارویی و پزشکی ایجاد شده است و یک کانال پرداخت امن با یک بانک سوئیسی دارند از این طریق، صادرات کالاها به ایران تضمین می‌شود.

در همین راستا، حسین تنهایی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی، امروز در گفت‌وگو با ایلنا درباره جزئیات توافق ایران و کره‌جنوبی برای آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران توضیح داد: قرار بر این است که یک میلیارد دلار از این دارایی‌ها به کانال مالی ایران و سوئیس واریز شود تا صرف خرید دارو و غذا شود. در مورد اقلام دارویی نیز وزارت بهداشت با بانک مرکزی هماهنگی‌های لازم را انجام داده است.

وی افزود: البته باید منتظر عمل از سوی کره‌ای‌ها باشیم چون تا امروز بیشتر تا مرحله حرف و صحبت پیش می‌رفتیم. موضوع مهم در این مورد، این است که ما یا پول دریافت کنیم و یا اقلامی مانند ماشین‌آلات که تولید داخلی را عمق ببخشد. از همین روی از اقلام دارو و غذا شروع خواهیم کرد.

تنهایی البته در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: درباره اقلام مبادله‌ای نباید شرایط به گونه‌ای باشد که تعیین‌کننده اقلام، طرف مقابل باشد، بلکه اقلام مورد نیاز ما در بخش پتروشیمی، خودروسازی و لوازم خانگی باید در اولویت باشد تا تولید داخل تقویت شود و نباید اجازه داد کالاهای ساخته‌شده را به ما تحویل دهند.

دو روز پیش هم عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی گفته بود پولی که بانک مرکزی ایران در کره جنوبی دارد، مبلغ  ۷ میلیارد دلار است و پرداخت کره‌ای‌ها به ما با یک میلیارد دلار شروع می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *