برجام بی‌سرانجام و بازار قرمز/ شاخص کل 5 هزار واحد ریخت

در حالی که روز گذشته چشم همه فعالان بازار سرمایه به کام بایدن دوخته شده بود تا سیگنال مثبتی به بورس ایران بدهد، رئیس جمهور آمریکا دیروز سخنی از مذاکره قطعی با ایران به میان نیاورد و شاخص کل بازار امروز هم 5 هزار واحد ریخت.

به گزارش فولادبان؛ امروز بازار سرمایه مانند روزهای هفته قبل، بازهم شاهد افزایش فشار عرضه‌ها در سهم‌های بنیادی خود بود. با اینکه شاخص کل بورس در 5 دقیقه ابتدایی بیش از 3 هزار واحد افزایش یافت، اما بعد از این 5 دقیقه، نماگر اصلی بازار دوباره روی ریل نزولی قرار گرفت و تا انتهای معاملات 5 هزار و 598 واحد کاهش یافت و به ارتفاع یک میلیون و 232 هزار و 759 واحد رسید.

به گفته بیشتر کارشناسان بازار سرمایه، علت ریزش محدود این بازار در روز جاری آن است که روز گذشته که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی داشت، هیچ پالس مثبتی برای این بازار نفرستاد و بازهم همه را منتظر صحبت‌های آمریکا با کشورهای اروپایی برای بازگشت به مذاکرات نگه داشت.

همچنین با اینکه روز گذشته، نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل به دبیرکل این سازمان نامه زد که اجرای مکانیسم ماشه علیه ایران را لغو کند، اما این خبر هم تأثیری بر بازار نگذاشت و با وجود کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، شاهد ریزش شاخص کل و هم‌وزن و خروج بیشتر پول حقیقی از بازار بودیم؛ به نحوی که شاخص هم‌وزن نیز امروز 637 واحد کاهش یافت و روی خانه 438 هزار و 320 واحد ایستاد.

در معاملات روز جاری گروه فلزات اساسی هم امروز به لطف مورد استقبال قرار گرفتن نماد «فملی» و «فباهنر» رشد خوبی را تجربه کرد و شاخص این گروه بیش از 18 هزار واحد رشد کرد، اما با افزایش فشار فروش در این سهام، شاخص 8 هزار و 117 واحد افت کرد، اما به طور کلی در زمان بسته شدن معاملات، 10 هزار و 785 واحد رشد داشت و رقم 898 هزار و 738 واحد را نشان داد.

در معاملات روز جاری، نمادهای «فملی»، «وپارس»، «فولاد»، «ولپارس»، «ثامید»، «سیتا» و «امین» فهرست نمادهای پرتراکنش بازار را به خود اختصاص دادند و در این میان، دو نماد «فملی» و «وپارس» بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای «فارس»، «شستا»، «فولاد»، «تاپیکو» و «وغدیر» بیشترین تأثیر منفی را روی بازار داشتند.

امروز در میان فولادی‌ها هم وضعیت خوبی دیده نمی‌شد، چراکه اکثر این سهم‌ها در بازار صف فروش سنگینی داشتند. امروز نمادهای «کویر»، «فنورد» و «فپنتا» بیشترین افت قیمت را تجربه کردند. فولادی‌های اصلی مانند «فخوز»، «فولاد» و «فخاس» در بورس و «ذوب» هم در بازار فرابورس وضعیت قرمز را پشت سر گذاشتند، اما نماد «کگل» با رشد خود تأثیر مثبت روی شاخص داشت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *