جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 02 اسفند 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

کاهش نرخ ارز، رشد انتظارات بایدنی و ثبات و رکود مجدد بازار فولاد

در شرایطی که دیروز برخی خبرهای خوش برجامی که عده‌ای از فعالان بازارهای مرتبط با ارز در کشورمان منتظر آن بودند، از مونیخ، واشنگتن و نیویورک به گوش رسید، نرخ دلار در بازار آزاد نیز امروز با شیب نسبتا تندی رو به کاهش گذاشته و این موضوع مجددا فعالان بازار آهن را به صبر و سکوت وادار کرده و این بازار را مجددا در وضعیت رکودی قرار داده است.

به گزارش فولادبان؛ جو بایدن گفته است که با شرکای اروپایی خود درباره این که چگونه آمریکا دوباره به 5+1 بپیوندد و با ایران پای میز مذاکره بنشیند، گفت‌وگو خواهد کرد و مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز تاکید کرده که بهتر است جلسه اول مذاکرات برجامی پیش از این که ایران از پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خارج شود، برگزار گردد؛ گرچه امروز علی‌اکبر صالحی گفت فعلا بر خروج از نظارت‌های پادمانی آژانس تمرکز کرده‌ایم و با مدیرکل آژانس نیز در روز جاری در همین زمینه گفت‌وگو خواهد کرد.

از سوی دیگر، وزیر خارجه آمریکا نیز در قالب بیانیه مشترک ایالات متحده و تروئیکای اروپایی ضمن هشدار به ایران درباره کاهش تعهدات هسته‌ای خود، تلویحا گفته است که آمریکا به میز مذاکره بازخواهد گشت و نماینده آمریکا در سازمان ملل هم نامه درخواست اجرای مکانسیم ماشه علیه ایران را از دبیرکل این سازمان پس گرفته است.

این صحبت‌ها البته هنوز با خواسته ایران مبنی بر این که نخست آمریکا که از برجام خارج شود و اروپا که چند سال از اجرای تعهدات برجامی غفلت کرده است، تمام تحریم‌ها را لغو کنند و ایران پس از آن به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت، چندان هم‌سو نیست و بیشتر نمایشی به نظر می‌رسد، اما همین که سخنگوی دولت وعده داده که نوروز 1400 با غلبه بر تحریم‌ها آغاز خواهد شد، می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که احتمالا به‌زودی مذاکرات مجددی انجام می‌شود.

امروز بازار ارز نیز با استقبال از همین احتمال با شیب نسبتا تندی روی ریل سقوط قرار گرفته و نرخ دلار نقدی با افت 650 تومانی نسبت به عصر پنجشنبه به 25 هزار و 250 تومان رسیده و نرخ فروش اسکناس دلار در سایت سنا هم با کاهش 125 تومانی به 25 هزار و 45 تومان رسیده است. در این شرایط قیمت مقاطع طویل فولادی در روز جاری عمدتا ثابت مانده و البته برخی تولیدکنندگان این حوزه نرخ محصولاتشان را با کاهشی ملایم اعلام کرده‌اند و بازار لوله و پروفیل هم با شیب کاهشی نسبتا بیشتری تقریبا همین وضعیت را دارد.

براساس شنیده‌های ما از فعالان بازار آهن با بازگشت برخی انتظارات کاهشی در بازار فولاد کشور، مجددا این بازار در وضعیت رکودی قرار گرفته و با توجه به روند نزولی نرخ ارز، امروز خبری زیادی از خرید و فروش در این بازار نیست و بنگاه‌داران هم برای جذب مشتری به ارائه تخفیفات جذاب می‌پردازند؛ گرچه که در میان قیمت‌های اعلامی کارخانجات تغییرات محسوسی مشاهده نمی‌شود و مطابق برآورد ما از نرخ‌های اعلام‌شده، متوسط قیمت میلگرد 14 آجدار نسبت به روز پنجشنبه فقط 12 تومان کمتر شده و میانگین قیمت پروفیل با ضخامت 2 در بازار آزاد هم تنها کاهشی 100 تومانی را تجربه کرده است.

به نحوی که هم‌اکنون (15:15 شنبه 2 اسفند) براساس قیمت‌های اعلامی درب کارخانه نوردکاران فولادی؛ امروز عمده تولیدکنندگان میلگرد آجدار نرخ محصولاتشان را ثابت اعلام کرده‌اند و بعضا کاهش 50 تا 100 تومانی هم در نرخ محصولات این حوزه مشاهده می‌شود؛ محدوده قیمتی میلگرد 14 آجدار نیز در کانال 12 هزار و 600 تا 13 هزار و 550 تومان قرار گرفته است.

امروز همچنین عمده تولیدکنندگان تیرآهن نرخ محصولاتشان را ثابت اعلام کرده‌اند و با وجود رشد محدود ابتدایی صبح نرخ برخی سایزهای تیرآهن ذوبی، شنیده‌های تکمیلی ما از بنگاه‌های تهران از ثبات نسبی و کاهش اندک 10 هزار تومانی قیمت سایزهای مختلف این محصول در اصلاحیه قیمت‌های بعد از ظهر تیرآهن ذوب آهن نسبت به روز پنجشنبه حکایت دارد.

در روز جاری همچنین عمده تولیدکنندگان نبشی و ناودانی نرخ محصولاتشان را ثابت اعلام کرده‌اند و البته برخی شرکت‌های این حوزه امروز هم از اعلام قیمت روزانه پرهیز کردند. بررسی بازار قوطی و پروفیل نیز از ثبات نسبی و کاهش 100 تا 200 تومانی قیمت‌های اعلامی بیشتر تولیدکنندگان این حوزه حکایت دارد و محدوده قیمتی پروفیل با ضخامت 2 بسته به شرکت تولیدکننده و ورق استفاده‌شده در کانال 21 هزار و 600 تا 22 هزار و 800 تومان قرار گرفته است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors