یک فعال فولادی در گفتگو با فولادبان خواستار شد؛

تعدیل قیمت‌ها در بازار فولاد با حذف عوارض صادراتی/ بهترین کار این است که دنبال عوارض صادراتی نباشیم

یک کارشناس فولادی گفت: بهترین کار این است که دنبال عوارض صادراتی نباشیم و اجازه دهیم قیمت‌گذاری با مکانیسم بازار و بورس کالا تعیین شود.

پیمان شوریابی در گفتگو با فولادبان با اشاره به عوارض صادراتی فولاد، مطرح کرد: عوارض صادراتی محصولات فولادی به تازگی تغییر کرده است. به طور مثال، شمش در گذشته عوارض نیم درصدی در بازار صادراتی داشت اما با 4 برابر افزایش، این میزان به 2 درصد رسید. از سوی دیگر، زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد و قیمت‌های جهانی رشد زیادی داشتند، مسئولان و سیاست گذاران باید به گونه‌ای نرخ‌گذاری می‌کردند که قیمت‌های داخلی تعدیل شود.

وی گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه چشم انداز نرخ دلار در حالت افزایشی قرار دارد، به نظر می‌رسد افزایش عوارض صادراتی تأثیر آنچنانی در افزایش قیمت‌ها نمی‌گذارد. بر همین اساس‌، می‌توان گفت نوسانات قیمت دلار در این حوزه تأثیر بیشتری دارد.

به گفته کارشناس فولادی، در صورتی که چشم انداز روند دلار مثبت شود، به احتمال زیاد کاهش صادرات و افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی را شاهد خواهیم بود.

شوریابی اظهارداشت: قبلاً طرحی مطرح شده بود که براساس آن، قرار بود عوارض 20 درصدی و 30 درصدی در صنعت فولاد برنامه ریزی شود. این طرح در صورت عملی شدن، می‌توانست قیمت محصولات در بازار داخلی را کاهش دهد اما محدودیت در بخش صادرات، کاهش ورود ارز به کشور را در پی داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهترین کار این است که دنبال عوارض صادراتی نباشیم و اجازه دهیم قیمت‌گذاری با مکانیسم بازار و بورس کالا تعیین شود. در این صورت بازار فولاد خود قیمت‌ها را تعدیل خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *