تخصیص بیش از 100 میلیارد تومان برای انجام عملیات اکتشاف در ۱۰ ماهه نخست امسال/ رشد 10 درصدی هزینه‌های صرف‌شده برای اکتشاف در سال جاری

آمارهای منتشرشده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از آن است که در مجموع ۱۰ ماهه نخست سال جاری، 101 میلیارد و 900 میلیون تومان صرف هزینه عملیات اکتشاف در پهنه‌های معدنی مختلف شده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است.

به گزارش فولادبان و به نقل از معدن نیوز؛ براساس آمارهای وزارت صمت، از ابتدای سال جاری تا پایان دی‌ماه، تمامی مجوزهای معدنی صادرشده به لحاظ تعدادی و اشتغال افراد در معادن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته‌ است.

البته مطابق گزارش‌ وزارت، صنعت و معدن و تجارت، میزان صدور مجوزهای معدنی در سال جاری گرچه افزایشی است، اما این افزایش در پروانه اکتشاف و گواهی کشف زیر دو درصد و تنها در پروانه بهره‌برداری حدود پنج درصد است.

در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۹ معادل ۷۸۴ فقره پروانه اکتشاف صادر شده که نسبت به ۷۷۰ فقره صدور پروانه اکتشاف صادر شده در مدت مشابه سال گذشته ۱.۸ درصد بیشتر شده است.

همچنین طی مدت مذکور سال جاری، با افزایش یک درصدی در صدور گواهی کشف معادن، ۴۲۵ فقره از این نوع مجوز معدنی صادر شده است. این در حالی است که در مجموع ۱۰ ماه ابتدایی سال گذشته ۴۲۱ فقره گواهی کشف صادر شده بود.

طبق آمارهای وزارت صمت، در صدور پروانه بهره‌برداری طی ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۹ نیز رشد اندکی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دیده می‌شود. به نحوی که طی ۱۰ ماه نخست سال گذشته ۴۸۶ فقره پروانه بهره‌برداری صادر شده بود، اما در مدت مشابه امسال این رقم به ۵۱۲ فقره رسیده و مشمول افزایش ۵.۳ درصدی شده است.

بیشترین درصد رشد در گزارش اخیر وزارت صمت، مختص سرمایه صرف‌شده برای عملیات اکتشاف است که در مجموع ۱۰ ماهه نخست امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است. به نحوی که سرمایه مجوزهای صادره برای گواهی کشف معادن که معادل هزینه صرف‌شده برای عملیات اکتشاف بوده است، در ۱۰ ماهه امسال 101 میلیارد و 900 میلیون تومان بوده و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته 92 میلیارد و 700 میلیون تومان در این خصوص صرف شد.

علاوه بر این، میزان اشتغال افراد به واسطه صدور پروانه‌های بهره‌برداری نیز از فروردین تا دی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵.۷ درصدی داشته است. به نحوی که در ۱۰ ماهه ابتدایی سال گذشته ۳۹۳۵  نفر در این زمینه مشغول به کار شدند، اما در مدت مشابه سال امسال، میزان اشتغال در این حوزه ۲۲۵ نفر بیشتر شده و به ۴۱۶۰ نفر رسیده است.

البته باید توجه داشت که آمار این بخش در مقایسه ۹ ماهه امسال و ۹ ماهه سال گذشته کاهشی بوده و از تعداد شاغلان این حوزه در ۹ ماهه امسال نسبت به مجموع ۹ ماه نخست سال ۹۸، 11 نفر کاسته شده است. این مساله نشان می‌دهد که تعداد افراد مشغول به کار شده به واسطه صدور پروانه‌های بهره‌برداری معادن در دی ماه امسال نسبت به ماه‌های قبلی سال جاری رشد قابل توجهی پیدا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *