جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 22 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

دریافت عوارض صادراتی از سنگ آهن به دلیل محدودیت صادرات مواد خام/ تغییر میزان عوارض در اختیار وزارت صمت است

رئیس کل گمرک ایران درباره دریافت عوارض صادراتی از سنگ آهن، گندله و کنسانتره گفت: به دلیل محدودیت و ممنوعیت صدور کالا به صورت خام، عوارضی برای این محصولات در نظر گرفته شده و البته میزان دریافت عوارض از مواد اولیه متغیر است. باید توجه داشت گمرک یک دستگاه مجری است و وزارت صمت براساس اختیارات خود می‌تواند عوارض صادراتی کالاهای مختلف را تغییر دهد.

به گزارش فولادبان؛ با وجود این که در روزهای پایانی ماه دی، سعید عباسپور، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به علی اکبر شادمانی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران، بخشی از محدودیت‌های اعمال‌شده بر صادرات مواد اولیه زنجیره فولاد در سال 99 را لغو کرد و از آن پس مقرر شد که ضوابط صادرات این مواد معدنی طبق روال گذشته یعنی براساس بخشنامه صادرشده در تاریخ 7 خرداد سال 98 از سوی رضا رحمانی، وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت، صرفا منوط به صدور مجوز از سوی مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت باشد، اما ظاهرا آن‌طور که فعالان حوزه معدن می‌گویند، هنوز عوارض صادراتی وضع‌شده بر مواد اولیه زنجیره فولاد لغو نشده است.

بخشنامه مربوط به وضع عوارض صادراتی 25 درصدی سنگ آهن را نیز جعفر سرقینی، معاون اسبق امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در تاریخ ۲۷ شهریور ۹۸، به گمرک ایران ابلاغ کرد. این بخشنامه نیز براساس اختیاری که در سال 97 دولت از شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره لزوم جلوگیری از صادرات مواد خام دریافت کرده بود، صادر شد. اما نکته مهم اینجاست که از نظر فعالان معدنی، مجوز دولت برای وضع این عوارض صادراتی مربوط به سال 97 بوده و در سال 98 نیز تنها به مدت یک سال این مجوز از سوی شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تمدید شده است.

از این لحاظ، فعالان حوزه معدن معتقدند عوارضی که دولت در سال 99 از صادرکنندگان مواد اولیه زنجیره فولاد دریافت کرده، غیرقانونی بوده است و حالا نیز که نزدیک یک ماه از بخشنامه وزارت صمت مبنی بر کاهش محدودیت‌های صادراتی مواد اولیه زنجیره فولاد می‌گذرد، دولت باید دریافت این عوارض را متوقف کند. فولادبان که در یک ماه گذشته ابهامات موجود در این زمینه را از مسئولان مختلف دولت و بخش خصوصی جویا شده، این بار به سراغ مهدی میراشرفی، رییس کل گمرک ایران رفته است تا از او درباره علت و چگونگی دریافت عوارض صادراتی از مواد اولیه زنجیره فولاد سوال کند.

رئیس کل گمرک ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره دریافت عوارض صادراتی از سنگ آهن، گندله و کنسانتره توضیح داد: به دلیل محدودیت و ممنوعیت صدور کالا به صورت خام، عوارضی برای این محصولات در نظر گرفته شده است و هرچه به سمت کالای نهایی برویم، این عوارض کاهش می‌یابد و در برخی کالاها حذف می‌شود.

وی افزود: میزان دریافت عوارض از مواد اولیه متغیر است و از آنجایی که گمرک یک دستگاه مجری است، ما هر نرخی را که وزارت صمت اعلام می‌کند، اجرا می‌کنیم. البته به این صورت نیست که نرخ عوارض ثابت باشد یا به صورت فصلی معین شود، بلکه تعیین نرخ عوارض برای کالاهای مختلف به شرایط کشور و همچنین وضعیت صادرات بستگی دارد و ممکن است بعضا تغییرات زیادی داشته باشد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: طبق مقررات، وزارت صنعت، معدن و تجارت این اختیار را دارد در هر زمانی که تشخیص دهد نیاز به تغییر عوارض صادراتی است، آن را تغییر دهد و وزارت صمت این کار را برای جلوگیری از صدور کالای خام به کشورهای دیگر انجام می‌دهد.

رییس کل گمرک ایران در پایان تاکید کرد: در جلساتی که با مسئولان وزارت صمت داریم، تاکید اصلی بر صادرات کالای نهایی است که ارزش افزوده بالایی دارد، اما در بحث واردات شرایط بالعکس است؛ یعنی تصمیم بر واردات مواد اولیه برای تولید کالا است و ما هم به عنوان دستگاه مجری به دنبال این هستیم که کالاهای دارای اسناد مالکیت و دارای کد رهگیری ظرف کمتر از یک روز ترخیص شوند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors