مقاومت بازار آهن در برابر گرانی مقاطع بازهم به بار نشست

با وجود برخی جرقه‌ها برای رشد نرخ محصولات فولادی در بازار آزاد روی موج تازه گرانی دلار، امروز هم مانند روز گذشته طرف تقاضا با قدرت در برابر افزایش قیمت مقاومت کرد و البته بازهم مثل دیروز پروفیلی‌ها در صف اول رشد قیمت‌ها قرار داشتند؛ اما نرخ مقاطع طویل فولادی به صورت کلی با نوسانات چندان محسوسی مواجه نشد.

به گزارش فولادبان؛ المان‌های اثرگذار بر بازار فولاد کشور اصولا در چهار دسته کلی نرخ ارز و تحولات سیاسی مربوط به آن، قیمت‌های پایه بورس کالا که براساس نرخ ارز و قیمت جهانی فولاد تعیین می‌شود، تحولات مربوط به سیاست‌گذاری‌های زنجیره فولاد در مجلس، دولت، انجمن‌های فولادی و فولادسازان بزرگ و طبیعتا شرایط کلی بازار از نظر عرضه و تقاضا تاثیر می‌پذیرد.

در شرایط کنونی درباره وضعیت ارز باید گفت که با توجه به شرایط سیاسی ایجادشده بعد از انتشار فیلم سخنرانی بایدن، ظاهرا امیدها برای احیای توافق هسته‌ای در آینده نزدیک، همان‌طور که از یک ماه پیش نیز بسیاری از کارشناسان سیاسی پیش‌بینی می‌کردند، کمرنگ شده است و امروز هم در شرایطی که نرخ دلار در بازار آزاد مرز 25 هزار تومان را هم پشت سر گذاشته، در سایر بازارهای موازی نیز فعلا چشم‌اندازی برای کاهش نرخ ارز وجود ندارد.

اگرچه بانک مرکزی تا اینجای کار قیمت فروش اسکناس دلار صرافی ملی را فقط 400 تومان نسبت به دیروز بیشتر کرده و آن را به رقم 24 هزار و 100 تومان رسانده است. اگر هم این مقاومت نسبی بانک مرکزی ادامه پیدا کند، بعید است که موج تند گرانی این روزهای دلار تا مرزهای بالای 26 هزار تومان ادامه پیدا کند و احتمالا دلار که در روزهای نخست روی کار آمدن بایدن تا مرز 21 هزار تومان هم پایین آمد، پس از فروکش کردن التهابات حول و حوش 25 هزار تومان رنج خواهد زد؛ گرچه که با توجه به احتمال وقوع هر گونه حادثه‌ای در عرصه سیاسی و اقتصادی که بتواند مجددا موجی از افزایش یا حتی کاهش نرخ دلار ایجاد کند، زیاد است.

درباره قیمت‌های پایه بورسی نیز با نگاهی به تحولات بازارهای جهانی فولاد می‌توان گفت ظاهرا شیب نزولی نرخ‌های جهانی رفته رفته کاهش یافته و البته با توجه به این که در گزارشات متال بولتن، روند کاهش قیمت‌ها دیرتر از سایر شاخص‌های جهانی اعمال می‌شود، به نظر می‌رسد در یکی دو هفته آینده نیز قیمت پایه محصولات فولادی در منطقه CIS به عنوان ضریبی برای تعیین نرخ محصولات فولادی بورسی ایران با شیب ملایمی روی ریل نزولی قرار داشته باشد و در این میان اگر نرخ دلار نیمایی با شیب تندی رو به رشد بگذارد، قطعا افت نرخ‌های جهانی جبران خواهد شد و شاهد رشد قیمت پایه انواع محصولات فولادی در بورس خواهیم بود.

اگر هم شتاب رشد قیمت دلار نیمایی چندان زیاد نباشد، بازهم چون هفته آینده به احتمال زیاد با توجه به استقبال مناسب از عرضه‌های این هفته مقاطع فولادی در بورس کالا، ضریب تعیین نرخ پایه از 75 درصد به 80 درصد قیمت‌های جهانی تغییر می‌یابد، احتمالا در هفته‌های آینده شاهد رشد محسوس قیمت پایه مقاطع طویل خواهیم بود. همچنین در این شرایط به نظر می‌رسد در هفته بعدی قیمت پایه شمش، ورق و سایر محصولات فولادی نسبت به این هفته نوسان زیادی را نداشته باشد، اما از دو سه هفته بعدی ممکن است با توقف روند نزولی نرخ‌های جهانی رفته رفته شاهد افزایش قیمت‌های پایه بورسی باشیم.

درباره سومین عامل اثرگذار بر بازار مقاطع طویل نیز باید گفت ظاهرا تا اینجا تنش‌های قبلی بین انجمن‌های فولادی و بخش‌های مختلف دولت و مجلس خوابیده و هم شیوه‌نامه فولاد در دوره مدیریت جدید معاونت معدنی وزارت صمت در مسیر اصلاح قرار دارد و هم طرح مجلس با وجود درخواست انجمن فولاد در مسیر نهایی شدن است و البته ممکن است با توجه به نظرات بخش‌های مختلف زنجیره فولاد و طبیعتا با توجه به بیشتر یا کمتر بودن ضریب نفوذ هر بخش، برنامه‌های تدارک‌دیده‌شده دولت و مجلس برای تنظیم بازار فولاد تغییراتی را پیدا کند.

اما مهمترین عامل اثرگذار بر بازار فولاد کشور بخصوص در دو ماه گذشته شرایط کلی عرضه و تقاضاست؛ از زمانی که جو اقتصاد کشور بایدنی شد، نرخ محصولات فولادی نیز شروع به ریزش کرد و بعد از آن هم از زمان شروع دولت بایدن تا کنون در پی انتظارات کاهشی که حداقل تا هفته گذشته وجود داشت و البته رکود طبیعی معاملات در فصل سرما و همچنین رکود ساخت‌وساز به علت فضای مبهم اقتصاد کشور، بازار آهن در وضعیت رکودی شدیدی قرار گرفته است.

در یکی دو روز اخیر هم که شاهد رشد پرشتاب قیمت دلار در بازار آزاد بودیم، با وجود تحریک برخی مبادی عرضه‌کننده محصولات نهایی، طرف تقاضا عمدتا تحریک نشد و همین امروز هم که بخش زیادی از تولیدکنندگان مقاطع طویل نرخ محصولاتشان را افزایش داده‌اند، بخش زیاد دیگری هم نرخ‌هایشان را ثابت نگه داشته‌اند و حتی بعضا کاهش در نرخ‌های اعلامی و ارائه تخفیف به خریداران از سوی کارخانجات و بنگاه‌داران نیز مشاهده می‌شود.

بنابراین به طور خلاصه می‌توان گفت تا زمانی که یا طرف تقاضا از رشد قیمت دلار تحریک نشود، یا با پایان فصل سرما، تقاضای واقعی در بازار آهن کشور بالا نرود، احتمالا با وجود تحریکات دلاری و حتی احتمال رشد قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا در دو تا سه هفته آینده، بازار فولاد کشور کماکان در وضعیت ثبات نسبی و نوسانات اندک قرار خواهد داشت، مگر این که موج افزایش قیمت ارز آن‌قدر شدید شود که به ناچار بازار آهن کشور را نیز با خود ببرد.

در هر صورت، براساس رصد نهایی فولادبان از قیمت‌های اعلامی درب کارخانه نوردکاران فولادی در روز 21 بهمن؛ امروز شاهد ثبات نسبی نرخ بیشتر انواع میلگرد آجدار در بازار بودیم و البته بخش زیادی از تولیدکنندگان میلگرد نیز قیمت محصولات خود را بین 50 تا 350 تومان افزایش دادند و تعداد معدودی از شرکت‌ها نیز نرخ‌هایشان را بین 20 تا 100 تومان کم کردند؛ محدوده قیمتی میلگرد 14 آجدار نیز در کانال 12 هزار و 250 تا 13 هزار و 150 تومان قرار گرفته است.

امروز همچنین با وجود تلاش برخی بنگاه‌داران عرضه‌کننده نبشی و ناودانی برای تحریک بازار با افزایش قیمت 200 تا 300 تومانی نرخ محصولات این حوزه، قیمت‌های اعلامی عمده تولیدکنندگان به صورت ثابت اعلام شد و البته برخی از آنها نیز در روز جاری از اعلام قیمت محصولاتشان خودداری کردند.

امروز بیشتر تولیدکنندگان تیرآهن نیز قیمت محصولاتشان را ثابت نگه داشتند و برخی شرکت‌ها از جمله پروفیل صنعت ماهان به افزایش 10 هزار تومانی قیمت هر شاخه از تیرآهن‌های خود پرداختند و فولاد ظفر بناب نیز نرخ هر کیلو از تیرآهن 14 خود را 100 تومان افزایش داد. شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران نیز از رشد 20 تا 25 هزار تومانی قیمت هر شاخه از سایزهای 14 تا 18 تیرآهن ذوب آهن اصفهان حکایت دارد.

در روز جاری اما مانند روز گذشته بیشتر افزایش قیمت‌ها را در حوزه لوله و پروفیل شاهد بودیم، به نحوی که بیشتر تولیدکنندگان این حوزه نرخ محصولاتشان را بین 100 تا 500 تومان افزایش دادند و البته بعضا ثبات نسبی هم در قیمت سایزهای مختلف پروفیل مشاهده شد؛ محدوده قیمتی پروفیل با ضخامت 2 نیز بسته به ورق استفاده‌شده و شرکت تولیدکننده در کانال 21 هزار و 400 تا 22 هزار تومان قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *