سعدمحمدی با حذف رانت‌های فولادی به بخش خصوصی بیشتر توجه کند

کریم رحیمی، عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران درباره انتصاب اردشیر سعدمحمدی به سمت سرپرستی معاونت معدنی وزارت صمت گفت: آقای سعدمحمدی سابقه فولادی خوبی دارد و به نظر می‌رسد ایشان در مسئولیت جدید خود باید با حذف رانت‌های فولادی بخش خصوصی را حمایت کند، چراکه بازار فولاد، بازاری است که بخش خصوصی بیشتر در آن حضور دارند.

به گزارش فولادبان؛ روز دوشنبه حوالی ظهر خبری ناگهانی، اما قابل پیش‌بینی در فضای مجازی منتشر شد. خبر از این قرار بود که داریوش اسماعیلی، معاون پیشین امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت از سمت خود کناره‌گیری کرده است. البته بعد از شکست اسماعیلی در ماجرای کاهش قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا، زمزمه‌هایی از گوشه و کنار درباره احتمال استعفا یا برکناری او به گوش می‌رسید، اما تا عصر دوشنبه خبرهای ضد و نقیضی درباره این استعفا و پذیرش یا عدم پذیرش آن از سوی وزیر صمت منتشر شد.

در این میان اما وقتی که دوشنبه شب خبر انتصاب اردشیر سعدمحمدی به سمت سرپرست معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از محافل خبری به گوش رسید، بر همگان معلوم شد که اسماعیلی از معاونت معدنی صمت کنار رفته و سکان این معاونت البته با حفظ سمت به مدیرعامل کنونی شرکت ملی صنایع مس ایران سپرده شده است.

روز سه‌شنبه نیز مراسم معارفه سرپرست جدید معاونت معدنی وزارت صمت بدون حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در ساختمان اصلی این وزارتخانه برگزار شد و از صبح دیروز هم که خبر امضای حکم اردشیر سعدمحمدی توسط علیرضا رزم‌حسینی در خبرگزاری‌های اصلی کشور منتشر شد، او رسما کار خود را در سمت پرچالش جدیدش آغاز کرد.

کریم رحیمی، عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در واکنش به این تغییر و تحولات به خبرنگار ما گفت: آقای سعدمحمدی سابقه فولادی خوبی دارد و به نظر می‌رسد ایشان در مسئولیت جدید خود باید با حذف رانت‌های فولادی بخش خصوصی را حمایت کند، ایشان شخصی فولادی بوده و هست و بنابراین نگاهش باید عمدتا منعطف به بخش خصوصی باشد؛ چراکه بازار فولاد، بازاری است که بخش خصوصی بیشتر در آن حضور دارند.

وی درباره کارنامه و عملکرد اسماعیلی در معاونت معدنی وزارت صمت اظهار داشت: شیوه‌نامه‌ای که آقای اسماعیلی تهیه و تنظیم کرد، البته روی کاغذ بسیار خوب و ایده‌آل بود، اما اگر این شیوه‌نامه درست اجرا می‌شد و کار کارشناسی کافی روی آن انجام می‌گرفت و با بخش خصوصی همفکری بیشتری می‌شد، می‌توانست برای زنجیره فولاد کشور مفیدتر واقع شود.

رحیمی در خصوص مسئولیت‎های سعدمحمدی در سمت جدیدش و برنامه‌ای که او باید برای سر و سامان دادن به بازار فولاد کشور اجرا کند نیز توضیح داد: آقای سعدمحمدی باید با توجه درست و ویژه به بازار فولاد، اقداماتی را انجام دهد که به تمام حلقه‌های زنجیره فولاد سود یکسان برسد تا تمام فعالان زنجیره به طور مناسب از منافع صنعت فولاد بهره‌مند شوند.

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در پایان تصریح کرد: متاسفانه اکنون شرایط به گونه‌ای است که بخشی از فعالان زنجیره فولاد که بیشتر از خصولتی‌ها هستند، از سودهایی حتی تا 50 درصد بالاتر از عرف‌های جهانی بهره‌مند می‌شوند، اما در مقابل عده‌ای از تولیدکنندگان بخش خصوصی و مردم به عنوان مصرف‌کنندگان نهایی، محصولات فولادی را 20 تا 30 درصد بالاتر از قیمت‌های جهانی خریداری می‌کنند و این اصلا منصفانه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *