جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

از ثبات نسبی قیمت‌ها تا بسته بودن فروش شرکت‌ها

در آخرین روز کاری این هفته، بازار آهن در بیشتر مبادی آرام است و فعلا نوسانات شدید نرخ ارز تاثیر زیادی روی آن نگذاشته؛ گرچه که بسیاری از نوردکاران و تولیدکنندگان لوله و پروفیل ترجیح داده‌اند که امروز فروش‌های خود را ببندند.

به گزارش فولادبان؛ بازار ارز فعلا وضعیت مبهمی دارد، بالا کشیدن دو روز و نیم گذشته نرخ دلار در بازار آزاد پس از کاهش آن تا مرز 21 هزار تومان در روز سه‌شنبه را بعضی به تشدید تنش‌های ایجادشده بین دولت و مجلس بعد از دوکارته شدن ظریف در صحن علنی، ترامپیدن او در روزنامه رئیس دیوان محاسبات، توپیدن واعظی به اظهارات بورسی مجلسی‌ها، زیر سوال بردن دو کلاس سواد نمایندگان از سوی رئیس‌جمهور و البته پاسخ‌های تند بهارستانی‌ها به روحانی نسبت می‌دهند.

در این میان اما برخی کارشناسان هم علت رشد مجدد قیمت دلار را تلاش بازارساز برای جذب ارز بر اثر ایجاد میل فروش در شرایطی که هر لحظه احتمال ریزش دوباره آن وجود دارد، می‌دانند. تلاشی که ظاهرا فعلا جواب داده و پس از اوج‌گیری نرخ دلار نقدی تا 23.7 هزار تومان در ساعتی پیش، قیمت این نوع دلار فعلا با افتی 300 تومانی به 23.4 هزار تومان رسیده است.

این وسط برخی هم رساندن دلار تا مرز 21 هزار تومان و سپس بالا بردن مجدد آن را صرفا به نوسان‌گیری عده‌ای خاص در فضای بایدنی ایجادشده نسبت می‌دهند، اما آنچه تا اینجای کار مشخص‌شده، این است که بانک مرکزی فعلا تمایلی به افزایش افسارگسیخته دوباره قیمت ارز ندارد، چراکه این بانک نرخ دلار روی تابلوی صرافی ملی را در ابتدای صبح با کاهشی 100 تومانی اعلام کرد و هنوز هم آن را تغییری نداده است.

در این میان اما همان‌قدر که وضعیت آینده بازار ارز نامشخص به نظر می‌رسد، تحلیل اوضاع کنونی بازار آهن نیز مبهم است. آنچه تا اینجای کار در این بازار از همه واضح‌تر است، این که فعلا خریداری نیست و همه دست نگه داشته‌اند تا اولا اوضاع دلار مشخص‌تر شود و ثانیا رکود زمستانی تقاضا در بازار فولاد به پایان برسد.

همچنین گزاره‌های جهانی بازار فولاد نیز از احتمال کاهش ملایم نرخ‌ها در روزهای آتی حکایت دارد، اما اگر در میان‌مدت دلار سر سازگاری با ایرانیان را نداشته باشد، قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد کشور پس از رونق نسبی در ماه‌های آتی رو به رشد خواهد گذاشت؛ بخصوص که تعطیلی نسبی این روزهای بسیاری از واحدهای فولادی، معدنی و نوردی بر اثر قطعی متناوب برق یا گاز این کارخانجات، می‌تواند در ماه‌های آتی خطر کمبود مواد اولیه و محصولات نهایی را در بازار آزاد در ماه‌های آینده تشدید کند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، تغییر مهمی است که در روزهای اخیر در سیاست‌گذاری عالی فولاد کشور پدید آمد؛ این هفته اسماعیلی که با برخی فعالان زنجیره فولاد سر ناسازگاری داشت، رفت و سعدمحمدی که فعلا هم فولادی‌ها و هم نوردی‌ها ظاهرا یا باطنا از او استقبال کرده‌اند، با حفظ سمت مسی خود به معاونت معدنی صمت آمده است. اگر او بتواند با استفاده از تجربه و روابطش با بخش‌های مختلف زنجیره فولاد، کمی از التهابات این زنجیره بکاهد و کبوتر صلح را به آشیانه صنعت فولاد برگرداند، طبیعتا بازار نیز روی آرامش خواهد دید.

در هر صورت، هم‌اکنون (13:40 پنجشنبه دوم بهمن) براساس قیمت‌های اعلامی نوردکاران فولادی؛ عمده تولیدکنندگان میلگرد در روز جاری نرخ‌هایشان را ثابت نگه داشته‌اند و البته به صورت محدود افزایش 50 تا 250 تومانی نیز در نرخ محصولات این حوزه مشاهده می‌شود و بعضی مبادی تولیدی میلگرد نیز در روز جاری قیمت‌هایشان را بین 50 تا 150 تومان کاهش داده‌اند؛ به نحوی که در مجموع قیمت میلگرد 14 آجدار در بازار آزاد در محدوده 12 هزار و 300 تا 13 هزار و 150 تومان قرار گرفته است.

امروز همچنین عمده تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی و اغلب مبادی تولید انواع تیرآهن نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشته‌اند. شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران نیز از ثبات نسبی قیمت سایزهای مختلف تیرآهن ذوبی حکایت دارد. از بازار لوله و پروفیل نیز بیشتر خبرها حاکی از ثبات نسبی قیمت این محصولات در روز جاری است، اما برخی شرکت‌های این حوزه نرخ محصولاتشان را حداکثر تا 200 تومان افزایش داده‌اند؛ قیمت پروفیل با ضخامت 2 در بازار آزاد نیز در محدوده 21.5 تا 22.7 هزار تومان قرار گرفته است.

نکته مهم دیگر اما این است که در روز جاری بسیاری از تولیدکنندگان محصولات نهایی فولادی در حوزه‌های میلگرد، تیرآهن، نبشی و پروفیل در روز جاری از فروش محصولاتشان خودداری کرده‌اند که ریشه اصلی این مساله را نیز باید در وضعیت نامشخص قیمت ارز در یکی دو روز گذشته جست‌وجو کرد؛ گرچه نیمه‌تعطیل بودن بازار فولاد کشور در روزهای پنجشنبه به این وضعیت بسته بودن فروش بسیاری از شرکت‌ها دامن زده است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors