محدودیت‌های جدید کرونا در چین بر تقاضای فولاد تأثیر می‌گذارد

تولید فولاد، چه در داخل و چه در خارج از شیجیاژوانگ، مرکز استان هوبئی چین که از 7 ژانویه به دلیل شیوع مجدد کرونا در قرنطینه است، تاکنون تحت تأثیر آخرین محدودیت‌ها قرار نگرفته است.

به گزارش فولادبان و به نقل از S&P Global؛ با این حال انتظار می‌رود تقاضای فولاد چین در آستانه تعطیلات سال نوی قمری از 11 تا 17 فوریه کاهش یابد، زیرا دولت به کارگران بخش‌های تولید و ساخت‌وساز توصیه کرده است قبل از شروع تعطیلات به خانه خود برگردند.

بر اساس اظهارات فعالان بازار، پکن این کار را در تلاش برای کاهش احتمال جهش کرونا در طول تعطیلات سال جدید قمری و بعد از آن انجام داده است.

در حالی که تولید فولاد چین هیچ نشانه‌ای از کندی نشان نداده است، انتظار می‌رود تقاضای فولاد از اواسط ژانویه به بعد با سرعت بیشتری کاهش یابد و برای مدت طولانی‌تر از حد معمول پایین بماند.

موجودی فولاد، چه در بازارهای محلی و چه کارخانه‌های تولید فولاد، از اوایل ژانویه با سرعت بالایی برگشتند. تجار انتظار دارند که از اواسط ژانویه به بعد هم افزایش موجودی کالا در بازارهای محلی و کارخانه‌های تولید فولاد ادامه پیدا کند.

به گفته معامله گران، ذخایر محصولات فولادی بلند در بازار جنوبی گوانگژو و بازارهای شمال پکن از 31 دسامبر 2020 تا 6 ژانویه 2021 به ترتیب 20 درصد و 8 درصد افزایش یافته است که نشان‌دهنده افزایش 4 درصد و 18 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

برخی از بازرگانان اظهار داشتند که تمایلی به افزایش موجودی فولاد خود ندارند زیرا پیش‌بینی می‌کنند خیلی بیشتر از حد معمول این کالاها را حفظ کنند و با ادامه روند صعودی قیمت فولاد، خریدهای جدید فشار نقدینگی به آنها وارد می‌کند.

با این حال، برخی از فعالان بخش تولید فولاد اطمینان دارند که علیرغم افزایش سریع موجودی‌ها قیمت فولاد، در ژانویه تا فوریه و بعد از سال جدید قمری با افزایش قیمت سنگ‌آهن روند صعودی خواهد داشت.

محدودیت‌های حمل‌ونقل که در شهر شیجیاژوانگ وضع‌شده بر بازار فولاد هم تأثیر داشته است.

کارخانه 13 میلیون تنی شرکت Jingye Iron & Steel و کارخانه 2 میلیون تنی شرکت Iron & Steel در شهر شیجیاژوانگ مستقر هستند.

یک منبع مطلع در شرکت Jingye گفت تولید فولاد این شرکت طبق معمول ادامه دارد، اگرچه موجودی‌های فولاد در کارخانه با افزایش محدودیت‌های حمل‌ونقل به خارج از شیجیاژوانگ در حال افزایش است.

برخی از منابع بازار مستقر در شیجیاژوانگ انتظار دارند که به محض این که آزمایش کامل مردم این شهر در 3 روز از 6 ژانویه به اتمام برسد، محدودیت‌های قرنطینه‌ای کاهش خواهد یافت. در نتیجه، تولید فولاد در کارخانه‌های محلی ادامه خواهد داشت.

منابع بازار اما بیشتر نگران هستند که ممکن است توقف فصلی تقاضای فولاد در سه‌ماهه اول سال 2021 طولانی شود.

برخی منابع گفتند که کارخانه‌های تولیدی در جنوب استان گوانگدونگ به تدریج تعطیلات سال جدید قمری خود را از اواسط ژانویه، سه هفته قبل از شروع تعطیلات رسمی آغاز می‌کنند. تولیدکنندگان معمولاً یک یا دو هفته زودتر از سال جدید قمری به تعطیلات می‌رفتند.

در همین حال، یک منبع در بخش ساخت‌وساز در شرق چین گفت که برخی از کارگران حدود 10 روز قبل از سال جدید قمری، شش تا هفت روز زودتر از سال‌های گذشته، خود را به خانه می‌رسانند. این منبع گفت برخی از این کارگران تصمیم گرفته‌اند زودتر آنجا را ترک کنند زیرا آنها نگران بودند که ممکن است در نزدیکی تعطیلات، محدودیت سفر وجود داشته باشد.

علاوه بر این، برخی از منابع بازار انتظار دارند که بخشی از این کارگران مهاجر پس از تعطیلات سال جدید قمری، به دلیل نگرانی‌های مربوط به کرونا، بازگشت خود را به شهرها به تأخیر بیندازند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *