جنگ تعرفه‌ای اروپا و ترکیه بر سر تجارت فولاد بالا گرفت

یک روز پس از آن که اتحادیه اروپا با وضع تعرفه‌های موقت ضددامپینگ، واردات فولاد از ترکیه را مورد هدف قرار داد، ترکیه نیز تحقیقات ضددامپینگ علیه واردات فولاد از اروپا را کلید زد.

به گزارش فولادبان؛ اتحادیه اروپا بر اساس تحقیقات مداوم درباره شکایات از صادرکنندگان فولاد ترکیه به علت قیمت‌های بسیار پایین آنها، از روز جمعه تعرفه‌هایی را برای واردات محصولات آهن و فولاد نورد گرم از ترکیه وضع کرد.

نشریه رسمی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد تعرفه‌های جدید بین 5.9 تا 7.6 درصد برای فولادسازان ترکیه به مدت شش ماه اعمال خواهد شد و تا آن زمان باید تحقیقات به پایان برسد. تحقیقات درباره صادرات فولاد ترکیه به اروپا در ماه مه به دنبال شکایت انجمن فولادسازان اروپایی (یوروفر) آغاز شد.

بر اساس اعلام نشریه رسمی اتحادیه اروپا، این عوارض شامل شرکت‌های ترکیه‌ای همچون Erdemir، Isdemir، Colakoglu Metalurji و Habas شده است.

در شکایت یوروفر اعلام شده است در حالی که مصرف فولاد اتحادیه اروپا در سال 2019 نسبت به سال 2016 بالغ بر 4 درصد کمتر شد، اما صادرکنندگان ترک سهم بازار خود را از 2.8 درصد به 8.1 درصد افزایش دادند که نتیجه اقدامات اتحادیه اروپا علیه سایر صادرکنندگان فولاد، مانند چین و برزیل بود.

با این حال، تحقیقات نشان داده اگرچه قیمت‌های فولاد صادراتی ترکیه به طور کلی افزایش یافته، اما از قیمت تولیدکنندگان اتحادیه اروپا کمتر بوده است.

طبق گفته اوغور دالبلر، معاون انجمن صادرکنندگان فولاد ترکیه، ترکیه در سال 2020 حدود 3 میلیارد دلار فولاد نورد گرم به اتحادیه اروپا صادر کرده است. دالبلر به رویترز گفت: «بخش فولاد در حال حاضر قادر به کار با حاشیه سود بالا نیست. اکنون وضع این تعرفه‌ها ما را از نظر رقابت در اروپا دور خواهد کرد.»

این عوارض به مدت شش ماه اعمال می‌شود و در این مرحله باید تحقیقات به پایان برسد. اتحادیه اروپا در صورت تأیید دامپینگ، این عوارض موقت را جمع می‌کند.

این تحقیقات در ماه مه و به دنبال شکایت انجمن فولادسازان اروپا (یوروفر) آغاز شد. همچنین یک تحقیق ضدیارانه‌ای درباره همین محصول از ترکیه انجام شده است که در جولای به نتیجه می‌رسد. محصولات فولادی ترکیه مشمول سهمیه اتحادیه اروپا هستند.

ترکیه در سال 2018 با افزایش 65 درصدی صادرات به اروپا و رساندن آن به 6.17 میلیون تن نسبت به سال 2017، بزرگترین منبع واردات محصولات فولادی نهایی به اتحادیه اروپا بود.

پس از وضع تعرفه‌های 25 درصدی فولاد توسط واشنگتن در سال 2018 که بازار ایالات متحده را به روی بسیاری از صادرکنندگان بسته است، اتحادیه اروپا هم تلاش کرد مقرراتی را برای کنترل واردات فولاد با هدف حمایت از تولیدکنندگان اروپایی در نظر بگیرد.

ترکیه زمانی برترین تأمین‌کننده محصولات فولادی تمام‌شده به اروپا بود تا این که اتحادیه اروپا در سال 2018 تعرفه‌هایی را برای حمایت از تولیدکنندگان وضع کرد.

شکایتی که توسط یوروفرو در تاریخ 31 مارس سال گذشته به دلیل قیمت پایین واردات کویل نورد گرم ترکیه به اتحادیه اروپا ارائه شد، منجر به تحقیق در ماه مه شد. این شکایت حاوی شواهد کافی از دامپینگ و خسارت اقتصادی ناشی از آن بود. تحقیقات جداگانه ضدیارانه علیه محصولات آهن و فولاد ترکیه نیز ادامه دارد.

انتظار می‌رود که عوارض مذکور، حاشیه سود شرکت‌های ترک را کاهش دهد و آنها را از رقابت در اروپا منصرف کند.

به گفته آیدین سزر، کارشناس سیاست گمرک، اقدام اروپا انگیزه سیاسی ندارد و فقط هدف آن جبران دامپینگ محصول ترکیه در سال گذشته است.

او تاکید کرده است که این یک تصمیم فنی و قضایی است و این تصمیم از تجارت خارجی با کشورهای اروپایی جلوگیری نخواهد کرد، اما هزینه‌های بیشتری را به همراه خواهد داشت و می‌تواند صادرات ترکیه را تا حدودی محدود کند.

سزر همچنین گفته است که این تصمیم به بروکسل اجازه می‌دهد تا واردات از ترکیه را نظم دهد و در برابر تلاش‌های احتمالی دامپینگ محافظت کند.

در ماه مه گذشته، ترکیه به سازمان تجارت جهانی اطلاع داد که می‌تواند به عنوان اقدام تلافی‌جویانه، بر واردات فولاد از اتحادیه اروپا تعرفه‌های گمرکی اعمال کند.

در سال 2018، ایالات متحده تعرفه‌ها را تا 50 درصد بر واردات فولاد از ترکیه افزایش داد و دلیل آن را امنیت ملی اعلام کرد، این امر ضررهای عمده‌ای به صادرکنندگان فولاد ترکیه زد و با اعمال تعرفه‌های مساوی بر برخی از محصولات وارداتی از آمریکا، آنکارا را وادار به تلافی کرد.

سال گذشته، بیماری همه‌گیر ویروس کرونا به چندین بخش صنعتی در ترکیه از جمله بخش فولاد ضربه زد، تولید فولاد در آوریل متوقف شد و درنتیجه کاهش شدید تولید فولاد خام در این کشور رخ داد.

افزایش اقدامات حمایتی اتحادیه اروپا در بازار اصلی صادرات ترکیه همچنین چشم‌انداز بازار فولاد داخلی را بدتر کرده است. بخش فولاد ترکیه، در معرض نوسانات نرخ ارز و تغییرات در الگوی تجارت جهانی، عمدتا به صادرات محصول فولاد وابسته است و به طور معمول هر سال 50 درصد از کل تولید خود را صادر می‌کند.

بلومبرگ روز شنبه در همین زمینه گزارش داد که ترکیه پس از افزایش تعرفه‌ها برای محصولات این کشور از سوی اتحادیه اروپا و کره جنوبی، در مورد واردات کویل نورد گرم از اتحادیه اروپا و کره جنوبی یک تحقیق ضددامپینگ آغاز کرد.

طبق تصمیم منتشرشده در روزنامه رسمی ترکیه، وزارت بازرگانی این کشور پس از یافتن اطلاعات و شواهد کافی پس از بررسی شکایت سازندگان فولاد ترک از جمله Eregli Demir ve Celik Fabrikalari TAS، تصمیم گرفت این تحقیق را شروع کند. بر اساس این بیانیه، این تولیدکنندگان به دلیل واردات دامپینگی فولاد از اتحادیه اروپا و کره جنوبی آسیب مادی یا تهدید آن را متحمل شده‌اند.

این تحقیقات فقط یک روز پس از اعمال تعرفه‌های اتحادیه اروپا تا 7.6 درصد علیه کویل نورد گرم صادراتی ترکیه به اروپا آغاز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *