خرید هیجانی چینی‌ها برای ذخیره‌سازی؛ دلیل افزایش دوباره نرخ سنگ آهن

قیمت سنگ آهن که از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان با شیب بسیار تندی بالاتر رفته است، به نظر می‌رسد همچنان قصد دارد  به این روند صعودی ادامه دهد و حتی با بیشتر شدن عرضه این ماده اولیه از سوی برزیل طی چند هفته گذشته، انباشت حجم بالای سنگ آهن در بنادر چین به دلیل هیجان چینی‌ها برای ذخیره‌سازی هرچه بیشتر این محصول از ترس رکوردشکنی قیمت آن، باعث شده است که تغییر خاصی در روند رو به رشد نرخ جهانی سنگ آهن و نزدیک شدن هرچه بیشتر آن به رکورد سال 2011 میلادی پیش نیاید.
قیمت سنگ آهن

به گزارش فولادبان؛ با اینکه در ابتدای هفته گذشته میلادی قیمت سنگ آهن اندکی کاهش یافت، اما همان زمان نیز فعالان بازار فولاد در مناطق مختلف جهان، ادامه روند صعودی را برای قیمت ماده اولیه تولید فولاد پیش‌بینی می‌کردند؛ چرا که سطح تقاضا برای این محصول در ماه جاری میلادی نسبت به ماه گذشته بخصوص در سرزمین اژدهای زرد هیچ گونه کاهشی نداشته و روند افزایش عرضه آن از سوی تامین‌کنندگان بزرگ نیز هنوز به حالت عادی بازار در پیش از دوره همه‌گیری کرونا نرسیده است.

حتی در این میان، خبر استفاده بیشتر از قراضه آهن به جای سنگ آهن در کشور چین برای تولید محصولات فولادی و همچنین برخی مسائل مثل تداوم جنگ تجاری و لفظی بین کانبرا و پکن و احتمال عرضه بیشتر سنگ آهن از سوی خود چینی‌ها در بازار داخلی این کشور و حتی بازارهای جهانی با توجه به ذخیره‌سازی عظیم سنگ آهن در این کشور در ماه‌های گذشته و شایعاتی مبنی بر اینکه به طور پنهانی به تجار چینی گفته شده تا حجم خرید خود از استرالیا را کاهش دهند نیز هیچ‌گونه اثر منفی بر روند افزایشی قیمت این ماده معدنی مهم نگذاشته است.

کاهش قیمت سنگ آهن در چند روز ابتدایی این هفته میلادی نیز تنها در حدود 4 دلار بود که در مقابل افزایش‌های قبل و بعد از این کاهش اندک به هیچ وجه به چشم نمی‌آید؛ اما آنچه در این بین حائز اهمیت است، این است که خریداران چینی از ترس افزایش قیمت بیشتر سنگ آهن در ژانویه 2021 برای ذخیره‌سازی انبارهای خود پیش از آغاز تعطیلات سال نوی چینی در هفته دوم فوریه، باعث شده‌اند که نرخ این ماده اولیه در روزهای پایانی این هفته میلادی تا حدود 6 دلار افزایش پیدا کند.

در واقع طی یک هفته هیجانی در بازار سنگ آهن؛ در مجموع شاهد رشد 2 دلاری قیمت این محصول در بازارهای جهانی بودیم؛ به نحوی که 177دلار، قیمتی بود که متال بولتن برای سنگ آهن عیار 65 درصد در روز جمعه ثبت کرد. البته شاخص پلاتس نیز برای سنگ آهن عیار 62 درصد در روز جمعه روی رقم 164.15 دلار قرار گرفت.

در این شرایط، حتی ممکن است که با ادامه همین روند در ایام تعطیلات سال نوی میلادی و بعد هم فرا رسیدن سال نوی چینی‌ها، نرخ جهانی سنگ آهن در انتهای ماه ژانویه یا ابتدای فوریه به مرز رکورد سال 2011 میلادی یعنی بیش از 190 دلار در هر تن طبق شاخص متال بولتن برسد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *