دست‌های نامرئی بازار آهن؛ عامل نوسانات غیرطبیعی قیمت‌ها

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان استان یزد ضمن انتقاد از اتخاذ سیاست‌های متناقض برای بازار آهن در یک سال اخیر، دست‌های نامرئی موجود در بازار فولاد را عامل اصلی نوسانات قیمتی غیرطبیعی در این بازار دانست.

به گزارش فولادبان؛ از ابتدای امسال تا کنون رشد افسارگسیخته قیمت‌ها در بازار فولاد کشور، این بازار را با نابسامانی‌های بسیاری مواجه کرده است. موضوعی که در ماه‌های اخیر اعتراض بخش‌های مختلف زنجیره فولاد بخصوص فعالان نظام رسمی توزیع آهن‌آلات را نیز به همراه داشته و موجب وارد شدن ضرر و زیان‌های بسیاری به آهن‌فروشان کشور شده است. در این میان، فعالان بازار آهن از نابسامانی نظام توزیع و نقش پررنگ واسطه‌ها در خرید و فروش محصولات فولادی گوناگون نیز گلایه‌های فراوانی دارند و معتقدند این مساله به نوسانات قیمتی چند ماه اخیر بازار فولاد دامن زده است.

در این شرایط، شیوه‌نامه جدید دولت برای ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد قرار بود اولا به زنجیره نابسامان تامین محصولات فولادی گوناگون سر و سامان بدهد و ثانیا مانع افزایش افسارگسیخته قیمت فولاد در بازار داخی کشور شود. اما از سه هفته پیش که اجرای شیوه‌نامه جدید دولت به صورت رسمی در بورس کالا آغاز شد تا کنون، به گواه اظهارات بسیاری از فعالان بازار فولاد، نه‌تنها حضور واسطه‌ها هنوز هم آن‌قدر که باید و شاید کمرنگ نشده، بلکه قیمت محصولات فولادی نیز حداقل در دو هفته اول اجرای این شیوه‌نامه با شیب تندی رو به صعود گذاشت.

در این میان اگرچه در یک هفته گذشته شیب رشد قیمت محصولات فولادی تا حدودی زیادی کمتر شده و حتی در برخی روزها شاهد ثبات نسبی یا کاهش آرام نرخ این محصولات بوده‌ایم، اما تداوم نوسانات نسبتا شدید قیمتی در بازار فولاد با وجود اجرای شیوه‌نامه اخیر دولت و البته به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت محصولات فولادی صادراتی منطقه CIS، سرخوردگی بسیاری از خریداران و فروشندگان محصولات نهایی زنجیره فولاد را در پی داشته و دردی از مصرف‌کنندگان این محصولات نیز دوا نکرده است.

محمد صادق مدرسی، رئیس اتحادیه آهن‌فروشان استان یزد در این‌باره با اشاره به تبعات نبود ثبات در نرخ محصولات فولادی به خبرنگار فولادبان گفت: ثبات قیمت‌ها در بازارهای مختلف، مساله‌ای است که اگر وجود نداشته باشد، اوضاع در هر کشوری از کنترل خارج خواهد شد. این موضوع درباره یک خانواده هم صدق می‌کند؛ به نحوی که اگر ما در خانواده بزرگ آهن نتوانیم نوسانات قیمت‌ها را در بازار به آرامش برسانیم و وضعیت به همین شکلی که الان هست، ادامه پیدا کند، در این شرایط دست‌های نامرئی در بازار دخالت می‌کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: این اتفاقات علاوه بر این که به آهن‌فروشان ضرر می‌رساند، مردم را هم از خرید آهن‌آلات منصرف کرده و به تبع آن تولیدکنندگان محصولات فولادی نیز متضرر خواهند شد. همان‌طور هم که در شرایط کنونی که روند افزایشی قیمت محصولات فولادی ادامه داشته است، تولیدکنندگان آهن‌آلات نتوانسته‌اند فروش مناسبی داشته باشند و حتی اگر تولید هم کرده باشند، ضرر کرده‌اند.

مدرسی با اشاره به شیوه‌نامه اخیر دولت و سایر مصوبات پیشین وزارت صمت درباره تنظیم بازار فولاد گفت: ابلاغ دستورالعمل‌های مختلف و اتخاذ سیاست‌های بعضا متناقض در یک سال اخیر و البته جو روانی ایجادشده در چند ماه گذشته، موجب به وجود آمدن وضعیت رکودی در بازار فولاد شده است که در صورت تداوم این روند، اقتصاد کشور هرچه بیشتر زیان خواهد دید؛ چراکه در این شرایط کار آهن‌فروشان و بعد از آن تولیدکنندگان محصولات فولادی تعطیل خواهد شد و آمار بیکاری در کشور بالا می‌رود.

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان استان یزد در پایان تاکید کرد: برای جلوگیری از پیش آمدن این وضعیت، بهترین راهکار تدوین سیاست‌های مدون، مشخص و قابل اجراست؛ در حال حاضر نیز مهمترین مساله‌ای که باعث نابسامانی بازار آزاد آهن شده، وجود دست‌های نامرئی است که موجب ایجاد نوسانات شدید و رشد بیش از حد قیمت محصولات فولادی شده‌اند و برای حل این مساله، باید عرضه و تقاضا به طور مکمل در بازار فولاد اصلاح شود تا تعادل به این بازار برگردد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *