اول دی؛ آغاز الزام فروشندگان مقاطع به ثبت اطلاعات تجاری/ متخلفان، حق خرید از بورس کالا را نخواهند داشت

مدیر پروژه رصد سیستمی زنجیره فولاد از الزام کلیه فروشندگان محصولات طویل فولادی به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت از اول دی ماه خبر داد و گفت: فعالان حوزه توزیع و فروش محصولات طویل فولادی باید از ابتدای دی، اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و اگر این اطلاعات به صورت شفاف ثبت نشود، سهمیه خرید این واحدها از بورس کالا قطع می‌شود. همچنین به زودی تولیدکنندگان ورق فولادی نیز ملزم خواهند شد که اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و پس از آن، تولیدکنندگان محصولات حاصل از ورق از جمله لوله و پروفیل نیز مشمول این طرح می‌شوند.

به گزارش فولادبان؛ روز گذشته خبری در رسانه‌ها درباره الزام تمام فروشندگان محصولات طویل فولادی به ثبت اطلاعات خرید و فروش‌های خود در سامانه جامع تجارت منتشر شد. براساس این خبر، عباس قبادی، دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار با اشاره به تکلیف قبلی تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت، تاکید کرده است که از این پس، توزیع‌کنندگان و فروشندگان این محصولات نیز مطابق شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد ملزم به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت هستند.

ما برای پیگیری جزئیات بیشتر این خبر، به سراغ مرتضی احمدی، مدیر پروژه رصد سیستمی زنجیره فولاد در وزارت صمت رفتیم و او نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فولادبان تاکید کرد: پیرو ابلاغیه صادرشده از سوی دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار، فعالان حوزه توزیع و فروش محصولات طویل فولادی باید از اول دی، اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و اگر این اطلاعات به صورت شفاف ثبت نشود، سهمیه خرید این واحدها از بورس کالا قطع می‌شود.

وی افزود: بر این اساس، اتحادیه‌های صنفی و فروشندگان محصولات طویل فولادی باید اطلاعات خود شامل موجودی اولیه، میزان فروش، صادرات و ورود و خروج انبارهایشان را در سامانه جامع تجارت به نشانی https://www.ntsw.ir/  به ثبت برسانند.

احمدی هدف از اجرای این طرح را یکپارچه‌سازی، شفاف‌سازی و نظارت بر تمام فرآیند تجارت خارجی و داخلی فولاد عنوان کرد و تاکید داشت: این سامانه بر اساس بند الف ماده شش قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شده است و تمامی فعالین حوزه فولاد موظفند اطلاعات خود را در آن ثبت و ضبط کنند.

مدیر پروژه رصد سیستمی زنجیره فولاد ادامه داد: در سامانه جامع تجارت، اطلاعات تولید و فروش کالاهای وارداتی و صادراتی بر اساس شناسه مبارزه با قاچاق از سوی تولیدکنندگان و اعضای گوناگون شبکه توزیع کالا تا مصرف‌کننده ثبت می‌شود و سپس این اطلاعات در اختیار دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار می‌گیرد تا بر کل زنجیره، قیمت محصولات و جلوگیری از عرضه خارج از شبکه نظارت داشته باشد.

وی با تاکید بر الزام ثبت تمام فعالیت‌های تجاری همه فروشندگان محصولات طویل فولادی در این سامانه تصریح کرد: تمام افراد فعال در حوزه خرید و فروش محصولات طویل فولادی، چه در بورس و چه در خارج از بورس، باید اطلاعات خود را در این سامانه  ثبت کنند. هر چند طبق شیوه‌نامه جدید ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد، خرید و فروش خارج از بورس خلاف قانون تلقی می‌شود، اما در هر صورت باید اطلاعات کامل فروش این محصولات در سامانه جامع تجارت ثبت شود.

احمدی با اشاره به مراحل پیشین ثبت اطلاعات اعضای زنجیره فولاد در سامانه جامع تجارت عنوان کرد: ما در ماه‌های اخیر تلاش کرده‌ایم تا رفته‌رفته تمام فعالان حوزه فولاد را گام به گام ملزم به ثبت اطلاعاتشان در سامانه جامع تجارت کنیم؛ به نحوی که در گام اول و در ابتدای شهریور تولیدکنندگان شمش فولادی مشمول ثبت اطلاعات خود در سامانه شدند و در گام دوم از ابتدای آبان تولیدکنندگان مقاطع طویل مشمول این کار شدند و از اول دی ماه و در گام سوم نیز اصناف خریدار مقاطع طویل مشمول ثبت اطلاعات خود خواهند شد.

مدیر پروژه رصد سیستمی زنجیره فولاد بر الزام تولیدکنندگان سایر محصولات فولادی به ثبت اطلاعات در آینده‌ای نزدیک تاکید کرد و گفت: به زودی تولیدکنندگان ورق فولادی نیز ملزم خواهند شد که اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و پس از آن، تولیدکنندگان محصولات حاصل از ورق از جمله لوله و پروفیل نیز مشمول این طرح می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که الزام اعضای زنجیره فولاد به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت چه تاثیری روی بازار فولاد کشور خواهد گذاشت، توضیح داد: این طرح ابزاری در اختیار دولت قرار می‌دهد تا بتواند بخشی از زنجیره را که فعالیت آن غیر شفاف است، شناسایی کند، چون هدف اصلی این طرح شفاف‌سازی نحوه عرضه محصولات فولادی در سراسر کشور است.

احمدی با اشاره به برخی نابسامانی‌های موجود در بازار فولاد کشور تصریح کرد: هر چند کشور ما در تولید مقاطع طویل فولادی مازاد تولید دارد، اما گاهی اوقات قیمت‌های موجود در بازار از نرخ‌های جهانی نیز بالاتر می‌رود و همین موضوع موجب نابسامانی‌هایی در بازار فولاد کشور شده است. بنابراین ما در این سامانه با هدف شفاف‌سازی تلاش داریم بررسی کنیم که این حجم از تولید مازاد محصولات فولادی به کجا می‌رود و در اختیار چه کسانی قرار می‌گیرد؟ یعنی آیا این محصولات احتکار و انبار می‌شود یا خیر؟ وقتی قرار بر ثبت اطلاعات به صورت شفاف باشد، گام‌های بعدی نظارت و کنترل کل زنجیره به منظور ساماندهی بازار به نحو مطلوب‌تری برداشته خواهد شد.

احمدی درباره جرایم واحدهایی که اطلاعات خود را در این سامانه ثبت نمی‌کنند، تاکید کرد: برای جلوگیری از این مساله، تمهیدات اجرایی خاصی پیش‌بینی شده است، به نحوی که در مرحله اول، با افرادی که محصولات خود را خارج از شبکه عرضه می‌کنند، در بازرسی‌ها برخورد می‌شود و در گام‌های بعدی، جلوی خرید این افراد از بورس کالا گرفته خواهد شد؛ یعنی اگر واحدهایی مقاطع طویل فولادی را از بورس خریداری کنند، اما آمار فروش این محصولات را در سامانه جامع تجارت به صورت شفاف ثبت نکنند، به تدریج سهمیه خرید آنها کم و نهایتا قطع خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *