جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 27 آذر 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تداوم ثبات نسبی قیمت مقاطع طویل/ برخی پروفیلی‌ها به کاهش قیمت تن دادند

پایین بودن تقاضای مصرفی در بازار آزاد، امروز هم مانند روز گذشته نرخ مقاطع طویل فولادی را ثابت نگه داشت و البته شاهد کاهش قیمت برخی انواع پروفیل در بازار آهن در روز رشد اندک قیمت دلار در بازار ارز بودیم.

به گزارش فولادبان؛ بازار ارز امروز هم تا حدود زیادی آرام پیش رفته و نرخ دلار نقدی در این بازار ا این لحظه تنها 50 تومان بیشتر شده و به رقم 25 هزار و 850 تومان رسیده و آخرین نرخ اعلام‌شده برای قیمت فروش اسکناس دلار روی تابلوی صرافی ملی نیز همانند روز گذشته 25 هزار و 800 تومان بوده است. در این شرایط، نرخ مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد نیز تقریبا هیچ تغییری نسبت به روز گذشته پیدا نکرده و البته برخی تولیدکنندگان محصولات حوزه لوله و پروفیل به کاهش نرخ کالاهای خود پرداخته‌اند.

خبر خوب این روزها اما ابلاغ رویه ثبت اطلاعات خرید و فروش محصولات طویل فولادی از سوی دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار است که براساس آن، داده‌های دقیق تمام بارنامه‌های خرید مقاطع طویل و اطلاعات کامل انبارهای خریداران و فروشندگان این محصولات باید در سامانه‌های جامع تجارت و انبارها ثبت شود. موضوعی که اجرای صحیح آن می‌تواند مانع حضور تقاضای سرمایه‌ای در بازار آهن و واسطه‌گری‌هایی شود که در شرایط آشفتگی بازار به رشد شدید قیمت محصولات فولادی دامن می‌زند.

دیروز در همین خبر تحلیل روزانه به مسئولان دولت پیشنهاد کردیم که برای جلوگیری از نابسامانی بازار مقاطع طویل دقیقا چنین اقدامی انجام دهد و حالا هم امید به اجرای دقیق ابلاغیه صادرشده داریم. اما هنوز سرنوشت اجرای کامل بند هشت شیوه‌نامه جدید دولت مبنی بر لزوم عرضه تمام تولیدات محصولات میانی و پایانی زنجیره فولاد در بورس کالا مشخص نیست و با وجود این که مسئولان دولتی از ابلاغ شدن کف عرضه سه ماهه به تک‌تک واحدهای فولادی خبر می‌دهند، پس از گذشت سه هفته از اجرای شیوه‌نامه هنوز حجم عرضه شمش، مقاطع و بخصوص ورق فولادی به میزان کافی نرسیده است.

در این میان اما مهمترین مساله آن است که با وجود گذشت یک ماه از ابلاغ شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد، هنوز هم فاصله میان نرخ انواع ورق فولادی در بورس کالا و بازار آزاد بسیار است. این در حالی است که اساسا ساماندهی بازار فولاد وقتی اتفاق می‌افتد که طبق نص صریح شیوه‌نامه، هرگونه فروش خارج از شبکه ورق فولادی که تولیدکنندگان باید آن را تماما در بورس کالا عرضه کنند و خریداران نیز باید آن را طبق سهمیه مشخص از بورس بخرند و در تولید محصولات نهایی مصرف کنند، باید قاطعانه ممنوع باشد.

به عبارت واضح‌تر، اگر قرار بر اجرای درست این شیوه‌نامه باشد، هیچ احدالناسی در بازار فولاد مملکت حق خرید و فروش ورق فولادی تولیدشده از سوی تمامی تولیدکنندگان این محصول را جز از طریق بورس کالا نخواهد داشت. این در حالی است که اکنون خرید و فروش انواع ورق در بازار آزاد به راحتی رواج دارد.

در این شرایط، مدیران بزرگترین تولیدکننده ورق فولادی در کشور نیز که ما هم آن را «فخر صنعت فولاد ایران‌زمین» می‌دانیم، برخی تولیدکنندگان لوله و پروفیل را متهم به فروش ورق فولادی دریافتی از این شرکت در بازار آزاد می‌کنند و در مقابل، اعضای سندیکای لوله و پروفیل تاکید دارند که این شرکت بزرگ به 50 درصد سهمیه‌های تخصیصی خود عمل می‌کند. درد اصلی نیز اینجاست که با وجود همه این صحبت‌ها هنوز هم مساله عرضه ورق فولادی به صورت خارج از شبکه و با قیمت‌های بالاتر از بورس کالا، حل نشده و متاسفانه در ابلاغیه اخیر ستاد تنظیم بازار نیز هیچ اشاره‌ای به نحوه جلوگیری از واسطه‌گری در حوزه ورق فولادی و لوله و پروفیل نشده است.

در هر صورت، هم‌اکنون (13:00 پنجشنبه 27 آذر) در میان قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی، شاهد ثبات نسبی قیمت انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد هستیم. در روز جاری همچنین تولیدکنندگان محصولات حوزه نبشی و ناودانی نیز قیمت‌هایشان را نسبت به دیروز ثابت اعلام کرده‌اند و شاهد ثبات نسبی نرخ تیرآهن در مبادی رسمی فروش شرکت‌های مختلف و عدم تغییر قیمت تیرآهن ذوبی در بنگاه‌های تهران نسبت به روز گذشته هستیم.

در روز جاری همچنین بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه لوله و پروفیل نرخ کالاهای خود را به صورت ثابت اعلام کرده‌اند و البته کاهش 300 تا 600 تومانی در میان قیمت برخی انواع پروفیل‌های پرمصرف بعضی از تولیدکنندگان این حوزه مشاهده می‌شود. به نحوی که کف قیمت پروفیل با ضخامت 2 در بازار آزاد به 21 هزار و 700 تومان رسیده و البته سقف آن همانند دیروز روی رقم 23 هزار تومان قرار دارد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors