استقبال بازار فولاد ژاپن از پایان کرونا

افزایش تقاضای صنعت خودرو باعث شده است شرکت فولادساز ژاپنی نیپون تاسیساتی را که در اوایل سال جاری تعطیل کرده بود، مجددا راه‌اندازی کند. البته نیپون که سومین بزرگترین تولیدکننده فولاد در جهان است، کماکان هشدار داده که تقاضای داخلی فولاد در ژاپن برای طولانی‌مدت ضعیف باقی خواهد ماند و برنامه آن برای کاهش تولید با تعطیلی کارخانه‌های قدیمی‌اش همچنان پابرجا خواهد بود.

به گزارش فولادبان و به نقل از بلومبرگ؛ شرکت فولادساز ژاپنی نیپون در هفته گذشته اعلام کرد که با توجه به بهبود تقاضا برای فولاد، حداقل سه کوره بلند خود را دوباره راه‌اندازی خواهد کرد. کاتسوهیرو میاموتو، معاون اجرایی این شرکت، روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای عنوان کرد که نیپون راه‌اندازی تعداد بیشتری از کوره‌های غیرفعال خود را بررسی خواهد کرد، زیرا ظرفیت فعلی تولید فولاد نسبت به تقاضای بازار هنوز محدود است.

بهبود وضعیت صنعت خودرو در ژاپن، همراه با رشد قیمت‌های فولاد در آسیا به پشتوانه رونق اقتصاد چین، پس از رکود ناشی از کرونا در اوایل سال جاری میلادی، موجب تسکین وضعیت فولادسازان ژاپن شده است.

شرکت توکیو استیل هم ماه گذشته اعلام کرد که تولید فولاد خام در سراسر جهان در سال آینده احتمالا به سطحی که قبل از همه‌گیری کرونا بود بازمی‌گردد که البته نقش اصلی را در این زمینه همچنان چین ایفا خواهد کرد.

میاموتو در این باره گفت: «حتی اگر قیمت صادراتی در حال افزایش باشد، ما در حال کاهش حجم صادرات خود هستیم و به مشتریان داخلی که تقاضای آنها زیاد است، عرضه بیشتری اختصاص می‌دهیم. به نظر می‌رسد تقاضا بیش از آنچه پیش‌بینی می‌کردیم، بهبود می‌یابد.»

شرکت نیپون روز جمعه در همین زمینه اعلام کرد که اواخر ژانویه 2021 کوره بلندش در کاشیما را راه‌اندازی خواهد کرد. این شرکت در 24 نوامبر هم اعلام کرده بود یک کوره بلند در کیمیتسو و کوره دیگری را در موروران در جزیره شمالی هوکایدو راه‌اندازی می‌کند.

با این حال، معاون اجرایی شرکت نیپون تاکید کرده است که علی‌رغم بهبود اخیر بازار فولاد، این شرکت برنامه خود را برای اصلاحات ساختاری در کارخانه‌های قدیمی‌اش ادامه خواهد داد.

میاموتو در این‌باره توضیح داد: «در میان‌مدت و بلندمدت، تقاضای فولاد ژاپن به دلیل کاهش جمعیت کشور افت می‌کند. ضمن اینکه حفظ نسبت صادرات فعلی در حد بیش از 40 درصد دشوار خواهد بود، زیرا کشورهای بیشتری سعی می‌کنند تا در بازار فولاد به سمت خودکفایی حرکت کنند.»

وی البته این نکته را هم اظهار داشته است که شرکت نیپون می‌تواند توسعه کوره‌های قوس الکتریکی کم‌هزینه یا کارخانه‌های کوچک را به عنوان بخشی از تلاش خود برای تنوع بخشیدن به منابع مواد اولیه و صرفه‌جویی در هزینه‌ها انجام دهد.

به گفته میاموتو، شرکت نیپون همچنین می‌تواند کارخانه‌های کوچکی را که برای تولید فولاد بازیافتی، از ذوب قراضه استفاده می‌کنند، برای ساخت محصولات فولادی با کیفیت بالا، از جمله ورق‌های فولادی اتومبیل احداث کند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *