عرضه نامناسب در بورس کالا عامل گرانی فولاد  

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به رشد قیمت محصولات فولادی در روزهای گذشته تاکید کرد: مهمترین مساله‌ای که فولاد را گران می‌کند، عرضه نامناسب محصولات در بورس کالاست؛ اما با اجرای شیوه‌نامه جدید اگر عرضه به نسبت درست انجام شود، حتما اتفاقات خوبی خواهد افتاد و قیمت‌ها نیز متعادل‌تر خواهند شد.

به گزارش فولادبان؛ بیش از دو هفته از ابلاغ شیوه‌نامه جدید دولت برای ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد می‌گذرد و در این مدت حلقه‌های گوناگون این زنجیره مخالفت‌ها و حمایت‌های متفاوتی را نسبت به این شیوه‌نامه اظهار داشته‌اند. در این میان اما دوشنبه هفته گذشته تعیین نابهنگام قیمت شمش در معاملات بورس کالا براساس شیوه‌نامه جدید، باعث ایجاد آشفتگی در بازار آزاد آهن شد؛ به نحوی که چند روزی است شاهد رشد افسارگسیخته نرخ مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد به دلیل بالا بودن قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا و البته رشد قیمت فولاد صادراتی CIS به عنوان مبنای تعیین نرخ‌های داخلی هستیم.

در مجموع هم افزایش قیمت فولاد در بازار داخلی پس از اجرای شیوه‌نامه جدید آن هم در چنین زمان نامناسبی که روال طبیعی عرضه و تقاضا در وضعیت رکودی بازار آزاد آهن، قیمت میلگرد را رفته‎رفته به زیر مرز ۱۰ هزار تومان سوق می‌داد، موجب انتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار فولاد شده است.

جواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این‌باره با اشاره به رشد قیمت محصولات فولادی در روزهای گذشته به خبرنگار ما گفت: مهمترین مساله‌ای که فولاد را گران می‌کند، عرضه نامناسب محصولات در بورس کالاست؛ اما با اجرای شیوه‌نامه جدید اگر عرضه به نسبت درست انجام شود، حتما اتفاقات خوبی خواهد افتاد و قیمت‌ها نیز متعادل‌تر خواهند شد.

وی همچنین به بند موجود در شیوه‌نامه دولت درباره لزوم عرضه همه محصولات فولادی در بورس کالا اشاره کرد و اظهار داشت: ظرفیت عرضه همه محصولات در بورس کالا وجود دارد، البته باید یک رگلاتوری دقیق در نظر گرفته شود تا چگونگی عرضه محصولات فولادی در بورس به طور کامل مشخص شود؛ به نحوی که این‌طور نباشد که بخشی از یک محصول در بورس عرضه شود و بخش دیگری از همان محصول در بازار آزاد خرید و فروش شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در حال حاضر در بازار فولاد کشور، سود حاصل بیشتر مختص میانه زنجیره است که مزیت رقابتی صادراتی هم برای تولیدکنندگان آن وجود دارد و انتهای زنجیره از نفع کمتری برخوردارند.

حسینی‌کیا با تاکید بر لزوم انتقال صادرات فولاد به انتهای زنجیره تصریح کرد: اکنون میزان تولید سالیانه فولاد در ایران به حدود 30 میلیون تن رسیده که 12 میلیون تن آن نیاز داخلی است و بنابراین 18 میلیون تن فرصت برای صادرات وجود دارد. البته بهتر است که صادرات به انتهای زنجیره منتقل شود، نه اینکه صادرات را در ابتدا یا میانه زنجیره قرار دهیم. همچنین با وجود اینکه بازارهای صادراتی کشورهای اطراف نظیر عراق و افغانستان برای صادرات محصولات ما جذاب هستند، می‌توانیم سهمی از بازارهای اروپا را نیز به دست بگیریم.

وی درباره زمان رسیدگی به طرح پیشنهادی کمیسیون صنایع و معادن برای مدیریت بازار فولاد کشور نیز عنوان کرد: این طرح در نوبت رسیدگی در صحن علنی قرار دارد، اما به خاطر پیش آمدن بحث‌های جدید و فوق‌العاده، رسیدگی به آن به تعویق افتاده و چون این هفته نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه سرکشی کرده‌اند، طرح فولادی کمیسیون صنایع احتمالا در هفته آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *