روز بهشتی بورس/ رشد قاطعانه فلزات اساسی در روزی که فولادی‌ها سبز بودند

امروز بازار سرمایه یکی از بهترین روزهای چند هفته اخیر را گذراند و درحالیکه اغلب سهم شرکت‌‌های فعال در این بازار روز بسیار سبزی را پشت سر گذاشتند، شاخص اصلی بازار از وضعیت خوب این تالار شیشه‌ای و صعود قاطعانه خود خبر می‌داد.

به گزارش فولادبان؛ امروز بازار سرمایه فضای تالار شیشه‌ای را برای سرمایه‌گذاران خود بهشتی کرد به گونه‌ای که سرمایه‌گذاران دست خود را روی هر سهمی می‌گذاشتند، آن سهم سبز می‌شد و رشدی در شاخص کل این بازار رقم می‌زد.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، گزارش‌های شرکت‌ها بالاخره کار خود را کرده است، چراکه گزارش سودآوری تمام شرکت‌ها در هشت ماه نخست سال کاملا مثبت بوده و باعث شده است که سهامداران به این بازار روی آورند و سهام شرکت‌های ارزنده را خریداری کنند.

علاوه بر این، اصلاح قیمت‌ها در دوره افت شدید بورس باعث شده است که بسیاری از سهم‌ها از نظر قیمتی به کف خود برسند و طلبه پیدا کنند. در این میان، افزایش سرمایه شرکت‌ها را هم نمی‌توان نادیده گرفت که در نهایت به تب‌وتاب استقبال از بازار کمک می‌کند.

در معاملات روز جاری، شاخص کل بورس از همان ابتدای معاملات مانند بندبازی که روی کابل بین دو برج را ‌می‌رود، قدم‌هایش را محکم برداشت و روی ریل صعودی حرکت کرد. نماگر اصلی بازار در 10 دقیقه ابتدایی معاملات، با شیبی تند بیش از 21 هزار واحد افزایش یافت و این روند را ادامه‌دار دنبال کرد اما در دقایق انتهایی معاملات، نشانه‌هایی از کاهش میزان شاخص دیده شد اما در پایان معاملات، این شاخص در کانال یک میلیون و 523 هزار واحدی قرار گرفت و بالاخره مرز یک میلیون و 500 هزار واحد را قاطعانه رد کرد.

شاخص کل هم‌وزن بورس امروز هم‌پا با شاخص اصلی این بازار حرکت کرد و آن هم رشد خوب و چشمگیری داشت؛ به طوری که این شاخص در زمان معاملات اولیه بازار بیش از 6 هزار واحد رشد کرد و ثابت کرد که معاملات این بازار تقاضای بیشتری نسبت به عرضه خود دارد. شاخص کل هم‌وزن به طور کامل در صعود سیر می‌کرد و دست آخر هم مرز 440 هزار واحدی را برای آرام گرفتن انتخاب کرد.

شاخص فلزات اساسی هم امروز خیلی وضعیت خوبی داشتند. در روزی که اکثر نمادهای فولادی با تقاضاهای سنگین معامله می‌شدند، نماگر این گروه از همان ابتدا رشد خوبی را از خود نشان داد و تا زمان گذشتن از مرز یک میلیون و 20 هزار واحدی عجله از خود نشان داد و از این به بعد کار خود را به صورت مستمر ادامه داد و در نهایت، با رشدی 16 هزار و 537 واحدی، ارتفاع یک میلیون و 20 هزار واحدی را برای فرود انتخاب کرد.

در لحظه بسته شدن معاملات (12:30 یکشنبه 16 آذر)، شاخص کل بازار سرمایه با رشد 32 هزار و 429 واحدی به میزان یک میلیون و 523 هزار و 106 واحدی رسید. در هر حال، شاخص کل هم‌وزن نیز امروز 10 هزار و 202 واحد افزایش یافت و در ارتفاع 442 هزار و 67 واحدی قرار گرفت. شاخص کل فلزات اساسی با رشد 16 هزار و 537 واحدی، رقم یک میلیون و 20 هزار و 778 واحد را نشان داد.

امروز نمادهای «ایران خودرو»، «سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی»، «پالایش نفت اصفهان»، «بانک تجارت»، «فولاد مبارکه اصفهان»، «پالایش نفت تهران» و «کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران» جزو پرتراکنش‌ترین‌ها در معاملات بودند اما گروه‌های خودرو، بانک‌ها، فرآورده‌های نفتی، چندرشته‌ای، شیمیایی، فلزات اساسی و انبوه‌سازی برترین گروه‌های صنعت بودند و در این میان، نمادهای «شستا»، «فارس»، «خودرو»، «شپنا»، «فولاد»،«کگل» و «پارسان» بیشترین تأثیر مثبت را در شاخص گذاشتند.

امروز سهام تمام شرکت‌های فولادی در فلزات اساسی و کانه‌های فلزی نیز روزی عالی را پشت سر گذاشتند. نمادهای «کالسیمین»، «فولاد خراسان»، «فولاد آلیاژی ایران» و «تولیدی فولاد سپید فراب کویر» در فلزات اساسی و همچنین «معدنی و صنعتی گل‌گهر» در گروه کانه فلزی بیشترین سود را در قیمت سهام خود داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *