افزایش قیمت شمش فولادی و رکود بازارهای آسیایی

 قیمت شمش فولادی وارداتی در کشورهای جنوب شرق آسیا طی هفته گذشته رو به افزایش گذاشت، این در حالی است که قیمت شمش صادراتی به چین، از ثبات بیشتری برخوردار بود.

به گزارش فولادبان به نقل از Fastmarkets، کارخانجات چینی در روزهای اخیر به واردات شمش فولادی ادامه داده‌اند با این حال، برخلاف مدتی قبل که قیمت شمش فولادی وارداتی به چین، صعودی بود، در یک هفته اخیر به ثبات رسیده است.

هم‌اکنون قیمت شمش فولادی در بازار چین نسبتاً بالاتر از سایر کشورهای جنوب شرق آسیا است و به همین دلیل، صادرکنندگان اولویت خود را بازار چین قرار داده‌اند. به همین دلیل واردکنندگان شمش فولادی در کشورهای جنوب شرق آسیا در یک هفته اخیر مجبور شده‌اند قیمت خرید خود را بالاتر ببرند هرچند هنوز هم معاملات چندانی در بازار این کشورها صورت نمی‌گیرد.

قیمت شمش وارداتی به جنوب شرق آسیا توسط Fastmarkets در هفته گذشته بر مبنای شمش 120-150 میلیمتری 5sp در بازار فیلیپین را 420 دلار در تن، سی.اف.آر اعلام شده است.
قیمت شمش‌های 5sp وارداتی به فیلیپین بین 420 تا 435 دلار در تن، بر حسب کشور صادرکننده، نوسان داشت.

قیمت شمش صادراتی ژاپن 430 دلار در تن، سی.اف.آر بود در حالی که قیمت شمش صادراتی منطقه خاور دور روسیه 420 تا 425 دلار در تن، سی.اف.آر عرضه شد.

شمش فولادی تولیدی آسیا به روش کوره القایی که کیفیت پایین‌تری نسبت به شمش تولیدی به روش کوره بلند دارد، در هفته گذشته به قیمت 420 تا 425 دلار در تن، سی.اف.آر مانیل عرضه شد. با توجه به خریدهای عمده چین در هفته‌های اخیر، برخی فروشندگان شمش فولادی فعلاً در حالت انتظار برای ارزیابی بازار و قیمت‌ها مانده‌اند.

شمش فولادی صادراتی ویتنام در هفته گذشته به قیمت 430 دلار در تن، فوب، رسید که رقم بالایی محسوب می‌شود. این در حالی است که قیمت شمش وارداتی چین در هفته‌های اخیر 426 دلار در تن، سی.اف.آر بوده است. ضمن آن که صادرکنندگان شمش فولادی روسیه، در یک هفته اخیر قیمت محصول خود را برای بازارهای آسیایی کاهش داده‌اند.

در چین یک کارخانه فولادی 25 هزار تن شمش روسی را به قیمت 412 دلار در تن، سی.اف.آر خریداری کرده است. در قراردادی دیگر نیز یک کارخانه چینی 30 هزار تن شمش فولادی اندونزی را به قیمت 426 دلار در تن، سی.اف.آر خریده است.

به گفته کارشناسان، چینی‌ها حاضرند برای خرید شمش فولادی کشورهای آسه‌آن، قیمت بالاتری بپردازند زیرا در این کشورها 2 درصد عوارض صادراتی که در سایر کشورها گرفته می‌شود، اخذ نمی‌شود.

در اواخر ماه ژوئن و اوایل ماه جولای، قیمت شمش فولادی در فیلیپین حدود 400 تا 405 دلار در تن، سی.اف.آر بود اما این قیمت‌ها اکنون برای مشتریان، خاطره شده است.

هم‌اکنون اکثر خریداران شمش فولادی در کشورهای جنوب شرق آسیا قیمت پیشنهادی خود را به 410 تا 415 دلار در تن، سی.اف.آر افزایش داده‌اند در حالی که یک هفته قبل قیمت‌های خرید آنها 400 تا 405 دلار بود. با این حال، همچنان بین قیمت پیشنهادی خریداران و قیمت مدنظر فروشندگان فاصله زیادی است و معامله جدیدی صورت نمی‌گیرد.

خریداران شمش فولادی همچنان چشم‌انتظار قیمت‌های 410 تا 415 دلار در تن، سی.اف.آر مانیل هستند اما چنین قیمتی در هیچ بازاری یافت نمی‌شود. این مسئله سبب رکود بازارهای فولاد در اندونزی و تایلند شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *