افزایش نرخ ارز عامل افزایش سود خالص شرکت های فولادی

یک کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی: افزایش سود خالص شرکت های فولادی، حاصل فروش محصولات دپو شده این شرکت ها می باشد.

احسان خاتونی، کارشناس و تحلیلگر بازارسرمایه در گفت‌وگو با خبرگزاری فولادبان در رابطه با افزایش 200 درصدی سود 6 ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته شرکت های فولادی گفت:اولین عامل را باید در افزایش نرخ ارز آزاد جستجو کرد. با توجه به اینکه عمده محصولات فولادی از قیمت پایه در بورس کالا رقابت می شوند لذا قیمتها تا متناسب شدن با نرخ های جهانی و متناسب با نرخ ارز آزاد عموماً رشد می کند. همانطور که مشخص است نرخ ارز در یک سال گذشته حدوده 100% رشد داشته است و منجر به افزایش سود فولادسازان شده است.

کارشناس و تحلیلگر بازارسرمایه افزود: عامل دوم را باید در سیاست موجودی ارزان جستجو کرد. محصول فولاد به دلیل فسادناپذیری به راحتی قابل دپو کردن است. در حالی که محصولات غذایی و دارویی اصولاً چنین سیاستی ممکن نیست. دپو کردن موجودی سیاستی تنظیمی برای مدیریت عرضه و تقاضا از جانب فولادسازان است. این سیاست در برخی موارد منجر به مدیریت بهای تمام شده نیز خواهد شد که می تواند سودهای بالاتری را برای فولاسازان نشان دهد.

او گفت: علیرغم قطعی گاز و برق سیاست نگهداری موجودی می تواند کاهش مقدار تولید را جبران کند و شرکتها با فروش از موجودی می توانند حاشیه سود خود را حفظ نمایند بخاطر همین است که علیرغم قطعی برق و گاز و کاهش تولید سود فلزی ها افت چندانی نداشته است در کنار اینها موضوع افزایش نرخ ارز نیز سبب شده است تا از لحاظ ریالی نیز بتوانیم افت مقداری فروش را جبران نماییم.

خاتونی در پایان گفت : این اتفاقات نه سیاسی کاری، نه پنهان کاری و نه مساله دیگری است و روال عادی شرکتها برای حفظ حاشیه سود است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *