جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 07 مرداد 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

واردات فولاد چین از صادرات پیشی گرفت

 برای اولین بار در 11 سال اخیر، واردات فولاد چین از صادرات این کشور در ماه ژوئن فزونی گرفت تا تراز تجارت خارجی فولاد چین، منفی شود.

کارشناسان علت افزایش واردات فولاد چین را بسته محرک اقتصادی این کشور می‌دانند که سبب رشد تقاضای فولاد شده است.

چین در ماه ژوئن 2.48 میلیون تن محصولات فولادی نیمه‌تمام وارد کرد که بیشتر شامل شمش و تختال بود. چین با احتساب محصولات فولادی نهایی در ماه ژوئن مجموعاً 4.358 میلیون تن فولاد وارد کرد در حالی که مجموع صادرات فولاد این کشور در این ماه 3.701 میلیون تن بود.

این برای اولین بار از سال 2009 است که دوباره واردات فولاد چین از صادراتش بیشتر شده است.

کارشناسان می‌گویند واردات فولاد چین در ماه‌های جولای و آگوست هم در سطح بالایی باقی خواهد ماند اما صادرات فولاد این کشور، ضعیف خواهد بود. بدین ترتیب چین همچنان با تراز منفی در زمینه تجارت خارجی فولاد مواجه خواهد بود.

چین در سال 2009 بالغ بر 574 میلیون تن فولاد خام تولید کرد که 24.6 میلیون تن آن را صادر کرده بود.

در ماه ژوئن امسال تولید روزانه فولاد خام چین به بالاترین رکورد خود یعنی 3.053 میلیون تن در روز رسید که اگر همین رقم تا پایان سال بماند، تولید سالانه فولاد چین بیش از یک میلیارد تن خواهد شد. نرخ بهره‌برداری کارخانجات فولادی چین در ماه ژوئن 91 درصد بوده است.

S&P Global Platts پیش‌بینی کرده که تولید فولاد خام چین در سال 2020 با 2 درصد رشد نسبت به سال قبل همراه شود.

در سال 2015 چین 110 میلیون تن محصولات فولادی نهایی صادر کرد که رکورد محسوب می‌شد؛ اما صادرات فولاد این کشور در سال‌های بعد کاهش یافت و امسال هم روند نزولی آن ادامه خواهد داشت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در پایان ماه ژوئن، موجودی فولاد انبارهای کارخانجات چین و همچنین بازارهای معاملات نقدی در 20 شهر چین، حدود 10 درصد بیشتر از رقم سال گذشته بوده که بیانگر عرضه انبوه فولاد در این کشور است.

یکی از دلایل رشد مصرف فولاد چین، خروج این کشور از بحران کرونا است. در حالی که سایر کشورها همچنان درگیر کرونا هستند، چین اولین کشوری بود که این بحران را پشت سر گذاشت و با احیای اقتصاد، مصرف فولاد هم بالا رفت.

همچنین سیاست‌های انبساطی مالی و پولی دولت چین در نیمه اول سال 2020 سبب رونق گرفتن بخش‌های عمرانی و ساخت‌وساز در این کشور شده و مصرف فولاد را افزایش داده است. فعالان بازار فولاد با امید به رونق بیشتر بخش‌های عمرانی و ساخت‌وساز در نیمه دوم سال، خرید فولاد را افزایش داده‌اند.

این دو بخش، 55 درصد کل مصرف فولاد چین را شامل می‌شوند. تجار فولادی چین هم‌اکنون به طور سوداگرانه در حال خرید فولاد تولید داخل و وارداتی هستند و انبارهای خود را پر می‌کنند تا در نیمه دوم سال محصولات فولادی خود را به قیمت بالاتری به فروش برسانند.

با این حال کارشناسان می‌گویند احتمالاً تقاضای واردات فولاد چین در سه‌ماهه چهارم 2020 به تدریج کاهش پیدا خواهد کرد زیرا دولت چین نسبت به رشد قیمت‌ها در بازار املاک حساس شده است و احتمالاً سیاست‌های انبساطی را کمتر کند تا سوداگری در بازار املاک کاهش پیدا کند.

 

 

 

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors