در گفتگو با فولادبان اظهار شد؛

نیاز فولاد کشور به قراردادهای لانگ ترم/ مسائل تحریمی و انتقال ارز خریداران فولاد ایرانی را پراند

دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: خریداران جهانی فولاد ترجیح می‌‎دهند محصولات مورد نیاز خود را از ایرانی که باید مراقب مسائل تحریمی و سختی‌های انتقال ارز باشند، تهیه نکنند.

سعید عسکرزاده در گفتگو با فولادبان در خصوص تاثیر محدودیت‌های فولاد چین بر فولاد ایران بیان کرد: در حال حاضر، فولاد چین حدود ۹۸ درصد در بازار ما تأثیرگذار است که بر همین اساس، نوسانات قیمت و عرضه یا عدم آن می‌تواند برای صنعت فولاد ایران و ارزش محصولات خطرناک باشد.

وی ادامه داد: در واقع تنها محصولی که امروزه آن را به چین صادر می‌کنیم، در این کشور دچار مشکل شده که آغاز آن از بحث مسکن بوده و سپس با کاهش ساخت و سازهای مسکن، مصرف محصولات طبیعی نیز با کاهش مواجه شدند. در این راستا، چین قصد دارد فولاد را از لحاظ عرضه نیز کاهش دهد تا افت قیمت زیادی صورت نگیرد.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران معتقد است، اگر بتوانیم بازار و سهم مشخصی از بازار جهانی داشته باشیم، فلورانس‌ها نه تنها به ضرر ما، بلکه به نفع ما خواهد شد.

عسکرزاده افزود: ناگفته نماند اگر با هر شرکت چینی قرارداد لانگ ترم داشته باشیم( قراردادی که در بلندمدت هر دو طرف خریدار و فروشنده تضمین خرید و فروش دارند)، زمانی که تولید محصولات نهایی کاهش یابد، به تناسب آن قیمت افزایش یافته و می‌توانیم عرضه بهتری در بازار جهانی داشته باشیم؛ اما چون این قرارداد را نداریم، با رشد قیمت، حجم تقاضا کاهش یافته و خریداران ترجیح می‌دهند از جاهایی که سهو الوصول‌تر هست، تهیه کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر همین اساس، خریداران جهانی فولاد ترجیح می‌‎دهند محصولات مورد نیاز خود را از ایرانی که باید مراقب مسائل تحریمی و سختی‌های انتقال ارز باشند، تهیه نکنند. بنابراین مهم‌ترین راهکاری که برای جلوگیری از مسائل پیش روی بنگاه‌های ایرانی وجود دارد، این است که بتوانند به سمت قراردادهای لانگ ترم بروند و برای اجرایی شدن، دولت باید هماهنگی‌ها و ثبات قوانین آن را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *