جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 13 آذر 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تکلیف توزیع‌کنندگان آهن در شیوه‌نامه جدید چه می‌شود؟/ قفل شدن بازار در صورت عدم تصحیح ایرادات شیوه‌نامه

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ضمن تشریح برخی اشکالات شیوه‌نامه جدید دولت تصریح کرد: زنجیره فولاد باید یک شبکه توزیعی مثل اتحادیه‌های آهن‌فروشان داشته باشد و وقتی قرار است تمام محصولات در بورس کالا عرضه شود، به نوعی این‌ شبکه به طور کامل از زنجیره فولاد حذف می‌شود. یکی دیگر از ایرادات شیوه‌نامه جدید این است که با نرخ پایه در نظر گرفته شده برای شمش در بورس کالا، اگر اجرای شیوه‌نامه به همین صورت ادامه پیدا کند، بازار درست مانند چند روز گذشته، قفل خواهد شد.

به گزارش فولادبان؛ حدود دو هفته از ابلاغ شیوه‌نامه جدید دولت برای ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد می‌گذرد و در این مدت حلقه‌های گوناگون این زنجیره مخالفت‌ها و حمایت‌های متفاوتی را نسبت به این شیوه‌نامه اظهار داشته‌اند. در این میان اما روز دوشنبه تعیین نابهنگام قیمت شمش در معاملات این هفته بورس کالا براساس شیوه‌نامه جدید، باعث ایجاد آشفتگی در بازار آزاد آهن شد؛ به نحوی که در روز دوشنبه شاهد بسته شدن فروش بیشتر مبادی رسمی فروش مقاطع طویل فولادی و محصولات حوزه لوله و پروفیل بودیم و در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز افزایش قیمت‌های افسارگسیخته‌ای را در نرخ این محصولات مشاهده کردیم.

اگرچه یکی دو روزی است که قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد تا حدودی با ثباتی نسبی همراه شده است، اما برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به بالاتر بودن نرخ شمش بلوم در معاملات این هفته بورس کالا از نرخ کف بازار این محصول، احتمال رشد هرچه بیشتر قیمت مقاطع طویل و حتی محصولات حوزه لوله و پروفیل در هفته آینده وجود دارد و در هر صورت، این سبک از اجرای شیوه‌نامه جدید آن هم در چنین زمان نامناسبی که روال طبیعی عرضه و تقاضا در وضعیت رکودی بازار آزاد آهن، قیمت میلگرد را رفته‎رفته به زیر مرز ۱۰ هزار تومان سوق می‌داد، موجب انتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار فولاد شده است.

در این میان اما بهرام سبحانی، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این‌باره به اشکالات موجود در شیوه‌نامه جدید دولت اشاره کرد و به خبرنگار ما گفت: این شیوه‌نامه همزمان با داشتن نقاط قوت خاص خود، ایرادات متعددی هم دارد که پیش از این نیز آنها را اعلام کرده‌ایم؛ به طور مثال، یکی از مهمترین نقاط ضعف شیوه‌نامه جدید در نظر گرفته شدن کف عرضه نسبتا بالایی برای برخی محصولات فولادی است و در اینجا باید پرسید کارخانه‌ای که میزان تولیدش به کف در نظر گرفته شده نمی‌رسد، چطور باید این عرضه را انجام دهد؟

وی بر لزوم نقش داشتن فروشندگان آهن در توزیع محصولات فولادی اشاره کرد و ادامه داد: زنجیره فولاد باید یک شبکه توزیعی مثل اتحادیه‌های آهن‌فروشان داشته باشد و وقتی قرار است تمام محصولات در بورس کالا عرضه شود، به نوعی این‌ شبکه به طور کامل از زنجیره فولاد حذف می‌شود. البته بازهم جای این سؤال باقی می‌ماند که با در نظر گرفته شدن کف خرید 20 تنی، اگرمصرف‌کننده‌ای نیاز به حدود 2 تن میلگرد یا هر نوع دیگری از مقاطع داشت، آن را چگونه و از کجا باید خریداری کند؟

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور در تشریح دیگر ایرادات شیوه‌نامه نهاوندیان افزود: یکی دیگر از ایرادات شیوه‌نامه جدید این است که با نرخ پایه در نظر گرفته شده برای شمش در بورس کالا، اگر اجرای شیوه‌نامه به همین صورت ادامه پیدا کند، بازار درست مانند چند روز گذشته، قفل خواهد شد. همچنین باید به این نکته توجه داشت که قیمت‌ها در زنجیره فولاد تابع چند متغیر است که به مرور خودش تنظیم خواهد شد و هرگونه دستکاری در هر بخشی نوعی اشکال و رانت ایجاد می‌کند و راه منطقی این است که قیمت فولاد را روال عرضه و تقاضا در بازار تعیین کند و البته نرخ محصولات فولادی در تناسبی با قیمت‌های جهانی باشد.

سبحانی در پاسخ به برخی مباحث مطرح‌شده درباره رانت ایجادشده در قیمت بالای شمش در روزهای اخیر برای فولادسازان نیز عنوان کرد: هیچ رانتی در بازار برای فولادسازان وجود ندارد و اصلا اینطور نیست که قیمت‌های داخلی فولاد از قیمت‌های جهانی و صادراتی ما بالاتر باشد. اگر قیمت دلار را 25 هزار تومان هم در نظر بگیرید، منطقی است که چنین اختلاف قیمتی در بازار برای قیمت شمش بلوم در بورس کالا نسبت به بازار آزاد به وجود بیاید، چراکه نرخ دلار در بازار آزاد و نرخ دلار نیمایی باعث وقوع این اتفاق شده است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors