در گفتگوی فعال فولادی با فولادبان عنوان شد؛

حمایت بورس کالا از نوردکاران با تغییر فرمول قیمت پایه مقاطع فولادی

فعال بازار فولاد گفت: می‌توان گفت تغییر فرمول قیمت پایه مقاطع فولادی برای حمایت از نوردکاران صورت گرفته و این درحالیست که در اکثر کشورها فاصله قیمت پایه میلگرد از نرخ میانگین شمش 11 درصد است.

محمود اصفهانی در گفتگو با فولادبان در رابطه با تغییر قیمت پایه میلگرد از نرخ میانگین شمش به ۱۶ درصد، بیان کرد: قبل از ابلاغیه جدید بورس کالا، فرمول قیمت مقاطع فولادی براساس نرخ میانگین معاملات بود و طبق مصوبه امروز، به قیمت پایه تغییر یافت. البته نرخ پایه همیشه از قیمت میانگین معاملاتی پایین‌تر است؛ اما می‌توان گفت قیمت پایه واقعی‌تر از میانگین است.

وی با بیان اینکه ۱۶ درصد مطرح شده برای فاصله نرخ میلگرد و شمش واقعی نیست، گفت: بر همین اساس، به نظر می‌رسد فاصله سقف و کف قیمت میلگرد در بازار بعد از عبور از هیجانات این فرمول، افزایش خواهد یافت؛ چرا که اختلاف ۱۶ درصدی آن واقعی نیست.

فعال بازار فولاد اظهار داشت: به طور مثال کسانی که قدرت فروش محصولات با قیمت پایین‌تری دارند، ارزان‌تر می‌دهند؛ اما فولادسازانی که قدرت ضعیف‌تر دارند، از این فرمول استفاده کرده و در سقف قیمت می‌دهند که به همین دلیل اختلاف قیمت سقف و کف بازار بیشتر می‌شود.

اصفهانی در پایان با اشاره به اینکه هیجان این اتفاق تنها یکبار در بازار رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: معمولاً میانگین محصولات فولادی تا حدودی بالاتر از قیمت پایه بوده و از ۱۶ درصد ذکر شده، حدود ۲ تا ۳ درصد آن به همین دلیل از بین می‌رود. در واقع می‌توان گفت این اقدام برای حمایت از نوردکاران صورت گرفته و این درحالیست که در اکثر کشورها فاصله قیمت پایه میلگرد از نرخ میانگین شمش ۱۱ درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *