Please use a valid API Key شیوه‌نامه جدید تا پایان هفته اصلاح می‌شود/ بررسی پیشنهادات فولادسازان توسط وزارت صمت - فولادبان Please use a valid API Key

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شیوه‌نامه جدید تا پایان هفته اصلاح می‌شود/ بررسی پیشنهادات فولادسازان توسط وزارت صمت

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان از بررسی پیشنهادات اصلاحی فولادسازان نسبت به شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد تا پایان هفته جاری خبر داد و گفت: نکات اصلاحی بیشتر از جانب فولادسازان مطرح شده است و آنها پیشنهاداتی برای اصلاح  شیوه‌نامه داشتند که قرار شد وزارت صمت این نکات و پیشنهادات را بررسی کند و نتیجه را تا پایان هفته جاری برای مجموعه‌های فولادی بفرستد.

به گزارش فولادبان؛ اجرای شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد برای تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا از دوشنبه هفته گذشته آغاز شده است و در این میان، برخی منابع رسمی دولتی از هفته گذشته عنوان کرده بودند که آیین‌نامه اجرایی مربوط به این شیوه‌نامه نیز ضمن مشورت با همه اعضای زنجیره فولاد ظرف یک هفته تدوین می‌شود. اما در یک هفته اخیر، خبر جدیدی از تدوین یا ابلاغ این شیوه‌نامه یا تعیین کف عرضه محصولات فولادی در بورس کالا برای شرکت‌های مختلف زنجیره فولاد از سوی دولت، در رسانه‌ها مطرح نشده است.

البته در یکی دو هفته اول اجرای شیوه‌نامه جدید حجم عرضه محصولات فولادی در بورس کالا بخصوص انواع شمش به میزان قابل توجهی افزایش یافته، اما نرخ این انواع خروجی‌های تولیدکنندگان زنجیره فولاد نیز در همین مدت بین هزار تا 2 هزار تومان و حتی بعضا بیشتر رشد داشته است. با این وجود، برخی منابع مطلع از تغییر بندهایی از شیوه‌نامه در وزارت صمت پیش از ابلاغ مفاد نهایی‌شده آن به واحدهای مختلف زنجیره فولاد خبر می‌دهند و به نظر می‌رسد وزارت صمت قصد دارد بعضی از پیشنهادات مد نظر فولادسازان را در فرآیند اصلاح شیوه‌نامه بیش از پیش مد نظر قرار دهد.

در این میان، علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با فولادبان از بررسی پیشنهادات اصلاحی فولادسازان نسبت به شیوه‌نامه جدید دولت تا پایان هفته جاری خبر داد و گفت: نکات اصلاحی بیشتر از جانب فولادسازان مطرح شده است و آنها پیشنهاداتی برای اصلاح  شیوه‌نامه داشتند که قرار شد وزارت صمت این نکات و پیشنهادات را بررسی کند و نتیجه را تا پایان هفته جاری برای مجموعه‌های فولادی بفرستد.

وی درباره مفاد اصلاحی شیوه‌نامه توضیح داد: با توجه به این که پرداختن به لزوم عرضه برخی محصولات فولادی از جمله لوله و پروفیل در متن شیوه‌نامه جا مانده بود، قرار شد این موضوع نیز در متن اصلاحی شیوه‌نامه گنجانده شود.

محمدی اصلاح موضوع کف عرضه واحدهای تولیدکننده محصولات فولادی را نیز به عنوان نکته اصلاحی دیگر شیوه‌نامه معرفی کرد و تاکید داشت این موضوع هم پس از انجام اصلاحاتی در وزارت صمت به واحدهای فولادی ابلاغ خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان با اشاره به بند اصلاحی دیگر درباره صادرات محصولات فولادی تصریح کرد: روح حاکم بر شیوه‌نامه این است که دولت و وزارت صمت در پی تقویت صادرات هستند و قرار شد سهمیه‌های کف عرضه و سهمیه‌های صادراتی برای واحدهای تولیدی به طور دقیق مشخص شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به افزایش نرخ محصولات فولادی در یک هفته اخیر، قرار است در اصلاحیات شیوه‌نامه برای کاهش قیمت این محصولات نیز فکری شود یا خیر؛ تاکید کرد: قرار شده است که فولادسازان با توجه به حجم تولیدات خود، عرضه‌های مناسبی هم در بورس کالا داشته باشند و با توجه به قانون عرضه و تقاضا، هرچقدر عرضه بیشتر باشد، طبیعتا قیمت محصولات نهایی نیز تعدیل خواهد شد.

محمدی شیوه‌نامه جدید دولت را دارای نکات مثبت زیادی دانست و ادامه داد: دولت و وزارت صمت با توجه به نکات مثبت شیوه‌نامه، از آن استقبال خوبی کرده‌اند و معتقدند تمام اعضای زنجیره فولاد باید بر اساس شیوه‌نامه عمل کند؛ از جمله مهمترین نکات مثبت شیوه‌نامه نیز عرضه تمام محصولات زنجیره فولاد در بورس کالاست و بر این اساس، بورس می‌تواند محل مناسبی برای داد و ستد محصولات فولادی باشد.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در پایان تصریح کرد: همه اعضای زنجیره فولاد از این شیوه‌نامه استقبال کرده‌اند و ما به دنبال این هستیم که با اجرای این شیوه‌نامه محصولات نهایی با قیمت مناسب به دست مصرف‌کنندگان برسد و فشارهای اقتصادی وارده بر مردم حداقل در زنجیره فولاد کمتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors