هیجان شدید بازار مقاطع از رقابت برای خرید شمش در بورس کالا

امروز نوسانات نرخ دلار در بازار آزاد آرام پیش می‌رود، اما بازار آزاد آهن بر اثر شکل‌گیری رقابتی منطقی بر سر خرید شمش در بورس کالا دچار هیجانی کاذب شده است و اوج‌گیری قیمت تمام مقاطع طویل و محصولات حوزه لوله و پروفیل و البته پرهیز بسیاری از مبادی فروش از اعلام قیمت روزانه در این بازار قابل مشاهده است.

به گزارش فولادبان؛ امروز در شرایطی که نرخ دلار در بازار آزاد با نوسانات اندکی مواجه شده و آخرین قیمت دلار نقدی بدون تغییر نسبت به دیروز 25 هزار و 800 تومان اعلام شده است و نرخ فروش اسکناس دلار روی تابلوی صرافی ملی نیز از دو روز پیش تا کنون روی رقم 25 هزار و 600 تومان ثابت مانده است و فقط قیمت دلار دستوری با افزایش 100 تومانی مواجه شده و به نرخ 25 هزار و 900 تومان رسیده، اما بازار آزاد آهن متاثر از روند معاملات امروز شمش بلوم در بورس کالا دچار هیجانات کاذب شدیدی شده است.

به نحوی که رصد قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی حاکی از رشد 100 تا 500 تومانی عمده انواع میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی است و البته در این میان بازهم شیب رشد محصولات حوزه لوله و پروفیل از بقیه بیشتر بوده و شاهد افزایش 600 تا بعضا 1100 تومانی نرخ این محصولات نسبت به روز گذشته هستیم و حتی سقف نرخ پروفیل‌های پرمصرف تولیدی از ورق  مبارکه از مرز 20 هزار تومان نیز فراتر رفته است.

در این میان اما برخی فعالان بازار آهن از شدید شدن رقابت برای خرید مقاطع طویل نسبت به روزهای گذشته خبر می‌دهند و به نظر می‌رسد بالاخره این افزایش قیمت‌ها توانسته است یخ رکود بازار آهن را کمی آب کند. اما نکته اصلی اینجاست که فعالیت‌های ساختمانی و صنعتی کماکان در رکود به سر می‌برد و کسانی که امروز دست به خرید محصولات فولادی می‌زنند، چه آهن‌فروش رسمی باشند و چه فعال غیررسمی بازار آهن، چاره‌ای جز انبار کردن خریدهایشان ندارند.

به عبارتی صریح‌تر می‌توان گفت که رشد شدید قیمت این روزهای مقاطع طویل و محصولات حوزه لوله و پروفیل بیش از همه به نفع کسانی شده است که قصدشان نگه داشتن محصولات در انبارهاست و نه فروش فوری آن و بنابراین در این روزها نیز همانند بیشتر روزهای افزایشی بازار آهن حضور تقاضای سرمایه‌ای در این بازار بیشتر از خریداران واقعی احساس می‌شود. بنابراین اگر نرخ دلار هم پایین بیاید، بعید است که مقاومت برای کاهش نرخ مقاطع طویل به این زودی‌ها بشکند.

این در حالی است که با وجود این که امروز رقابت بر سر خرید شمش در بورس کالا به نحو مناسبی شکل گرفت و هیچ شمشی بدون مشتری روی دست خریداران باقی نماند، اما میانگین موزون قیمت نهایی شمش بلوم در بورس کالا فقط 0.54درصد از قیمت پایه بیشتر بود و قاعدتا این نیم درصد، نباید این‌چنین در بازار آهن آشفتگی ایجاد کند و از همین روست که می‌گوییم هیجان امروز بازار آهن کاملا کاذب به نظر می‌رسد.

اما همان‌طور که از ظاهر بازار پیداست، مبادی فروش مقاطع طویل گویا این صحبت‌ها به گوششان نمی‌رود و امروز با اعلام قیمت‌های دوم و سوم و بعضا با بستن فروش تمام تلاش خود را برای افزایش قیمت‌ها انجام می‌دهند، جالب است که تا این لحظه تقریبا هیچ‌کدام از تولیدکنندگان اصلی محصولات حوزه نبشی و ناودانی قیمت روز محصولاتشان را اعلام نکرده‌اند و بیشتر تولیدکنندگان محصولات حوزه لوله و پروفیل نیز از اعلام قیمت خودداری کرده‌اند. متاسفانه در این آشفته‌بازار آهن هیچ‌گونه متولی خاصی هم پیدا نمی‌شود و گویا مزه کردن کشک به دهان مشتری‌ها از تحقق وعده میلگرد 10 هزار تومانی برای مسئولان خوشایندتر بوده است.

هم‌اکنون (14:10 سه‌شنبه 18 آذر) در میان قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی، شاهد رشد 50 تا 400 تومانی بیشتر انواع میلگرد آجدار هستیم و البته برخی تولیدکنندگان این حوزه نیز از اعلام قیمت محصولات روزانه خودداری کرده‌اند. در این میان قیمت انواع تیرآهن کیلویی نیز بین 200 تا 500 تومان افزایش پیدا کرده است و در میان قیمت انواع محصولات حوزه لوله و پروفیل هم رشد 600 تا 1100 تومانی مشاهده می‌شود.

نکته جالب‌تر اینجاست که شنیده‌ها ما از بنگاه‌های تهران از تلورانس‌های قیمتی 50 تا 100 هزار تومانی برای نرخ سایزهای مشابه تیرآهن ذوبی در بنگاه‌های مختلف حکایت دارد و به نظر می‌رسد که آشفتگی امروز بازار علاوه بر رشد حداقل 100 هزار تومانی نرخ سایزهای پرمصرف تیرآهن ذوب‌آهن، به تفاهم نرسیدن بنگاه‌داران بر سر نرخ نهایی این محصولات را نیز به همراه داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *