جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

رونق بی‌سابقه مصرف فولاد در چین

 افزایش مصرف فولاد در چین خصوصاً در زمینه میلگرد، مورد حیرت کارشناسان شده است.

به گزارش فولادبان؛ در نشست آنلاینی که Fastmarkets روز سه‌شنبه درباره تأثیر کرونا بر بازار فولاد آسیا برگزار کرد، کارشناسان بیان کردند که کاهش مصرف فولاد در بخش خودروسازی چین لزوماً به معنای کاهش تقاضا برای فولاد ضد زنگ در این کشور در سال جاری میلادی نخواهد بود.

در این جلسه آنلاین، یک نظرسنجی از کارشناسان انجام گرفت با این موضوع که کدام صنعت پایین‌دستی بیشترین تأثیر را بر بهبود بازار فولاد چین در سال جاری میلادی خواهد داشت که 60 درصد پاسخ‌دهندگان، گزینه بخش‌های زیرساختی و عمرانی را انتخاب کردند و 31 درصد هم بخش ساخت مسکن را برگزیدند. بخش‌های خودروسازی، لوازم خانگی و مهندسی مکانیک هم هر کدام 3 درصد آراء را به دست آوردند.

آلیستر رمسای، محقق ارشد Fastmarkets در این جلسه بیان کرد که طرح توسعه زیرساختی که توسط دولت چین در اوایل سال جاری میلادی کلید زده شد موجب افزایش سریع‌تر از انتظار تقاضای فولاد و آلیاژهای فولادی خواهد شد.

وی افزود: بهبود تقاضای فولاد در چین از ماه مارس به بعد، واقعاً خارق‌العاده بود و به علت افزایش واقعی تقاضا برای میلگرد با هدف مصرف در پروژه‌های زیرساختی چین بود.

ژینچوانگ لی، رئیس موسسه تحقیقات و برنامه‌ریزی صنعت متالوژی چین هم در این جلسه با نظرات رمسای اعلام موافقت کرد و گفت که مخارج دولت چین برای توسعه بخش‌های زیرساختی سبب شد تقاضای فولاد در این کشور بسیار بیشتر از آن چیزی که قبلاً پیش‌بینی می‌شد بالا برود و همین مسئله سبب افزایش تولید و واردات فولاد به این کشور شد.

تولید فولاد چین در 5 ماه نخست سال جاری میلادی 1.9 درصد رشد کرد و 55 درصد کل تولید فولاد جهان را شامل شد. این در حالی رخ داد که تولید فولاد در سایر کشورهای جهان بیش از 10 درصد افت کرد. همچنین در 5 ماه نخست سال جاری میلادی واردات فولاد چین 14 درصد بیشتر شده است.

لی افزود: آمار و ارقام بیانگر آن است که بازار فولاد چین بهتر از آنی است که قبلاً پیش‌بینی می‌شد. ساخت راه‌آهن، بزرگراه و تاسیسات تسویه آب، مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که سبب افزایش تقاضای فولاد شده‌اند.

به گفته این مقام چینی، در بین صنایع پایین‌دستی مصرف‌کننده فولاد، بخش خودروسازی به علت کاهش فروش در سال گذشته و سال جاری، هنوز نتوانسته به سطح سابق خود بازگردد.

بر اساس آمار انجمن خودروسازان چین، فروش خودرو در این کشور در 5 ماه نخست سال جاری میلادی با 22.6 درصد کاهش به 7.96 میلیون دستگاه رسید.

البته بر اساس آمار انجمن خودروسازان اروپا، کاهش فروش خودرو در اروپا از چین شدیدتر بود و به رقم 41.5 درصد رسید.

لی در این باره بیان کرد: محدودیت‌هایی که دولت چین در صنعت خودروسازی ایجاد کرده مثل کاهش صدور پروانه ساخت خودروهای جدید، سبب فروکش کردن تمایل مردم به خرید خودروهای دارای موتور درون‌سوز شده است.

همچنین سبک زندگی مردم پس از شیوع کرونا به شدت تغییر کرده است و استفاده مردم از خودرو کاهش پیدا کرده است.

به گفته لی، با کاهش فروش خودرو در سال جاری، تقاضا برای لوازم و قطعات خودرو هم افت کرد. ضمن اینکه افزایش استفاده از خودروهای برقی هم در این وضعیت مؤثر بوده است.

با این حال، ویجی کومار سینگ، مدیر گروه ISPAT در این جلسه عنوان کرد که کاهش تقاضای فولاد از طرف صنعت خودروسازی آنقدر تاثیری بر کل تقاضای بازار برای فولاد ضد زنگ و محصولات فولاد آلیاژی نخواهد داشت و حتی پیش‌بینی می‌شود که تقاضا و قیمت فولاد ضدزنگ افزایش اندکی هم پیدا کند.

به گفته وی، قیمت نیکل، عامل مهمی در مصرف فولاد ضدزنگ محسوب می‌شود؛ زیرا به علت انتظارات نسبت به کاهش عرضه نیکل و کروم در سال جاری، احتمالاً کارخانجات اقدام به افزایش خرید فولاد ضدزنگ خواهند کرد تا برای کاهش ریسک کمبود احتمالی در آینده، انبارهای خود را پر کنند.

در یک نظرسنجی دیگر در این جلسه، اکثر شرکت‌کنندگان عنوان کردند که سنگ کروم بیش از سایر فلزات، احتمال قطع یا کاهش عرضه آن در سال جاری و سال آینده وجود دارد.

آفریقای جنوبی که بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ کروم دنیا است، برای مبارزه با شیوع کرونا محدودیت‌هایی در ماه‌های اخیر وضع کرد که موجب کاهش عرضه سنگ کروم و سپس رشد قیمت آن در بازارهای جهانی شد.

در زمینه تأثیر خودروهای برقی بر مصرف فولاد ضدزنگ، سینگ معتقد بود که این تأثیر زیاد نخواهد بود زیرا صنعت خودروسازی، مصرف‌کننده بخش اندکی از کل بازار فولاد ضد زنگ است.

در سوی مقابل، مصرف فولاد در بخش‌های عمرانی و ساخت‌وساز در سال‌های آینده همچنان پرشتاب خواهد بود و سبب حفظ تقاضای فولاد خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors