چرخش آسیایی‌ها به واردات کویل نورد گرم از هند به جای چین

بر اساس گزارش Fastmarkets بازار کویل نورد گرم در جنوب شرق آسیا در هفته اخیر دچار مسیرهای متفاوتی در چین و سایر کشورها بود و با چرخش کشورهای جنوب شرق آسیا برای واردات از چین به سمت هند همراه شده است.

به گزارش فولادبان؛  Fastmarkets قیمت کویل نورد گرم وارداتی به جنوب شرق آسیا، سی.اف.آر ویتنام را در هفته منتهی به دوشنبه 6 جولای هر تن 432 تا 434 دلار اعلام کرد که 8 تا 11 دلار از یک هفته قبل پایین‌تر است.

حدود 10 هزار تن کویل نورد گرم صادراتی هندوستان طی هفته اخیر به خریداران ویتنامی فروخته شده است. فعالان بازار می‌گویند با اینکه قیمت این محموله نسبتاً بالا بوده اما نسبت به قیمت وارداتی از چین، هنوز هم پایین‌تر است زیرا صادرکنندگان چینی قیمت‌های خود را به 440 تا 445 دلار در تن، سی.اف.آر ویتنام رسانده‌اند.

کارشناسان برای وضعیت نامناسب بازار کویل نورد گرم صادراتی در جنوب شرق آسیا چند دلیل بیان می‌کنند. یکی اینکه خریداران فولاد در ویتنام، با تولیدکننده بزرگ فولادی این کشور به توافق رسیده و فعلاً نیازی به کالای وارداتی ندارند. اکنون قیمت کویل نورد گرم در داخل ویتنام نسبت به کویل وارداتی، مقرون به صرفه‌تر است.

دیگر اینکه چین هم طی دو هفته اخیر واردات کویل نورد گرم را به شدت کاهش داده که ضربه دیگری به تقاضا برای این محصول فلزی وارد کرده است. علت کاهش واردات کویل از سوی چین، شروع فصل باران‌های موسمی در این کشور است که سیل‌های گسترده در جنوب چین را موجب شده است.

از سوی دیگر شیوع مجدد بیماری کرونا در برخی مناطق چین، فعالیت‌های اقتصادی را دچار وقفه کرده است. تنش سیاسی میان چین و هند بر سر مسائل مرزی، عامل سوم کاهش تقاضای چین برای واردات محصولات فولادی است.

با وجود کاهش واردات کویل نورد گرم به چین، قیمت این محصول در بازار این کشور در هفته اخیر باثبات مانده و در شرق چین قیمت کویل نورد گرم به هر تن 529 تا 532 دلار در تن رسیده است.

یک تاجر مقیم شانگهای می‌گوید خرید کویل نورد گرم در این شهر بازار مناسبی دارد. وی دلیل این موضوع را کاهش موجودی انبارهای کویل نورد گرم در شرق چین می‌داند که سبب افزایش قیمت آن هم شده است.

در حالی که وقوع باران‌های گسترده و سیل در برخی شهرهای شرق چین تقاضا برای میلگرد را کاهش داده، اما تقاضا برای کویل نورد گرم افت نکرده است. کارشناسان دلیل این مسئله را در این می‌دانند که میلگرد، عموماً در صنعت ساخت‌وساز استفاده می‌شود که فعلاً به علت باران و سیل، کار آن خوابیده است اما کویل نورد گرم در کارخانجات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سیل و باران، مانع مصرف آن نمی‌شود.

 Fastmarkets قیمت کویل نورد گرم صادراتی چین، فوب را در هفته اخیر 450.39 دلار در تن اعلام کرده که 2.5 دلار نسبت به هفته ماقبل آن رشد نشان می‌دهد.

البته فعالان بازار می‌گویند با توجه به اینکه تقاضای کویل نورد گرم در داخل چین، افت نکرده، کارخانجات چینی تمایلی به پایین آوردن قیمت صادراتی خود را ندارند زیرا می‌توانند محصولاتشان را با قیمت دلخواه در داخل چین بفروشند.

این در حالی است که در خارج از چین خصوصاً کشورهای شرق آسیا، فعلاً تقاضایی برای واردات کویل نورد گرم وجود ندارد و کارخانجات چینی معتقدند که حتی اگر قیمت محصولات خود را 10 تا 15 دلار در تن هم کاهش دهند، خریداری وجود نخواهد داشت.

فعالان بازار همچنین خبر می‌دهند که کشورهای جنوب شرق آسیا فعلاً تمایل دارند کویل نورد گرم را از هندوستان وارد کنند زیرا می‌توانند این کالا را با قیمت 430 تا 435 دلار در تن، سی.اف.آر ویتنام، از هند تهیه نمایند.

این قیمت معادل 420 تا 425 دلار در تن، فوب، است که در مقایسه با قیمت صادراتی چین بسیار پایین‌تر است.

از سوی دیگر گفته می‌شود چینی‌ها هم در حال واردات کویل نورد گرم از هند هستند به طوری که هفته گذشته واردات 20 هزار تن کویل نورد گرم از هند به قیمت 440 تا 445 دلار در تن، سی.اف.آر، به چین نهایی شد. همچنین شنیده شده که چین هفته گذشته 10 هزار تن کویل نورد گرم ازتایوان به قیمت هر تن 460 دلار، سی.اف.آر، خریداری کرده است.

این قیمت معادل 3700 یوآن در تن در بازار چین است که 50 یوآن پایین‌تر از قیمت فروش کارخانجات چینی است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *