گزارش فولادبان از شماره جدید نشریه متال بولتن؛

سقوط دوباره قیمت زغال سنگ کک استرالیا/ پیش بینی قیمت‌ها تا 3 ماه آینده

تازه ترین گزارش‌ از بازار جهانی فولاد از سقوط دوباره قیمت زغال سنگ کک استرالیا حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، خریداران جهانی زغال سنگ کک استرالیا، ثبت سفارشات خود را به تعویق انداختند، زیرا پیش‌بینی می‌کنند روند نزولی قیمت زغال سنگ کک تداوم یابد.

در این راستا، فروش یک محموله 85 هزار تنی زغال سنگ کک با تحویل پایان ماه می شنیده شد. یک تاجر در بازار بین‌الملل در این باره اظهار داشت: این محموله با شیوه معاملاتی cfr و قیمت 305 دلار به ازای هر تن – معادل 289 تا 290 دلار به ازای هر تن فوب استرالیا (15 تا 16 دلار به ازای هر تن هزینه حمل‌ونقل) – به هند عرضه شد اما هیچ پیشنهاد قیمتی از طرف خریداران هندی به گوش نرسید.

همچنین گزارش شد که محموله‌ای با این مشخصات با شیوه معاملاتی cfr و قیمت 300 دلار به ازای هر تن و با هزینه حمل و نقل 12 تا 13 دلاری به چین ارائه شد و هیچ پیشنهاد قیمتی قطعی از طرف خریداران شنیده نشد.

در زمان انشار این نشریه، صحت این قیمت‌ها تایید نشد و به همین دلیل در ارزیابی شاخص قیمت لحاظ نشدند.

در همین حال، یک تاجر هندی در این باره بیان کرد: قیمت زغال سنگ کک همچنان در روندی نزولی قرار دارد. ما پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت زغال سنگ کک با شیوه معاملاتی فوب استرالیا در دو یا سه ماه آینده به بازه 230 تا 240 دلار به ازای هر تن سقوط کند، بنابراین خریداران باید منتظر تغییرات قطعی بمانند و دست به اقدام نزنند؛ مگر چندین خریدار که به خرید محصول نیاز دارند.

وی افزود: ممکن است در حال حاضر ما معاملاتی در بازه قیمتی 280 تا 285 دلار به ازای هر تن فوب استرالیا نیز مشاهده کنیم اما مطمئنا حجم فروش با این بازه قیمتی پایین خواهد بود.

از سوی دیگر، در بازار چین، شاهد دومین راند کاهش 50 تا 100 یوآنی (7 تا 15 دلاری) قیمت هر تن زغال سنگ کک بودیم. اولین راند کاهش قیمت در هفته گذشته در همین بازه قیمتی اعلام شد، بنابراین فعالان بازار چین با روند نزولی قیمت این محصول به خصوص زغال سنگ وارداتی مواجه هستند،

یک تاجر بازار زغال سنگ خاطرنشان کرد: در این بازار نزولی، تنها تعداد کمی به مقوله وارادات تمایل دارند که همین موضوع باعث شده است تا خریداران مدت زمان زیادی منتظر تغییر روند بازار بمانند و همین باعث افزایش خطر سقوط بیشتر قیمت‌ها می‌شود. عرضه‌کنندگان دریایی به دنبال پیشنهاد قیمتی خریداران هستند اما کسی نمی‌دان که در چنین بازاری چه قیمتی ارائه دهد.

شاخص زغال سنگ کک به شرح ذیل است:

زغال سنگ کک، CFR (DBCT): معادل 286.56 دلار به ازای هر تن، 0.85 دلار به ازای هر تن کاهش یافت.

زغال سنگ کک، CFR جینگ‌تانگ: معادل 296.13 دلار به ازای هر تن، 0.19 دلار به ازای هر تن افزایش یافت.

بورس کالای دالیان

همچنین پر معامله ترین قرارداد فیوچرز ماه می برای زغال سنگ کک با قیمت یک هزار و 696.5  یوآن به ازای هر تن منعقد شد که این نرخ در مقایسه با قیمت توافقی روز جمعه 7 آوریل (18 فروردین ماه 1402)، حاکی از کاهش 71.50 یوآنی است.

در همین حال، پرمعامله‌ترین قرارداد ماه می برای زغال کک نیز با قیمت 2 هزار و 490.5 یوآن به ازای هر تن انجام شد که در مقایسه با قبل، 51.50 یوآن کاهش را نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *