صنعت بیمه روسیه با «کارت آبی» در مسیر همکاری با ایران

روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو نوشت:‌ به دنبال تحریم‌ها، شهروندان روس قادر به استفاده از گرین‌کارت (کارت سبز) بیمه بین‌المللی خودرو نیستند و از این رو، روسیه به دنبال آن است که سیستم جدید بیمه‌ بین‌المللی خودرو موسوم به کارت آبی را با مشارکت کشورهای دوست همچون بلاروس، ایران و قزاقستان راه‌اندازی کند.

به گزارش خبرگزاری فولادبان به نقل از ایزوستیا، “گرین کارت” یک بیمه نامه بین المللی مسئولیت شخص ثالث وسایل نقلیه موتوری است که سال ۱۹۵۱ شکل گرفت و فدراسیون روسیه در سال ۲۰۰۹ به آن پیوست. در مجموع، این سازوکار، ۴۸ کشور را در برمی‌گیرد که شهروندان این کشورها می‌توانند به جای خرید بیمه‌نامه محلی جداگانه برای سفر به کشور دیگر، پوشش بیمه‌ای را برای سفر به دیگر کشورهای طرف قرارداد تأمین کنند.
روسیه تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ عضو این سیستم بود، اما به دلیل تحریم ها، عضویت فدراسیون روسیه برای مدت نامحدودی به حالت تعلیق درآمد.
این روزنامه چاپ مسکو در ادامه نوشت:‌ روسیه در حال بحث در مورد اتصال برخی از کشورهای دوست به گرین کارت مشابه است.
به نوشته این روزنامه، کارت آبی، سیستم جدید بیمه بین‌المللی خودرو برای کسانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند است که به دلیل تحریم‌های روسیه نیاز به آن احساس شد.
بر اساس این گزارش، تمایل شهروندان روسیه به سفر با ماشین به خارج از کشور، در حال حاضر هشت تا ۱۰ درصد افزایش یافته است.

با کارت آبی به کدام کشورها می توان سفر کرد؟

سیستم کارت آبی به طور رسمی از اول آوریل ۲۰۲۴ (۱۳ فروردین ۱۴۰۳) آغاز به کار خواهد کرد.
انتظار می‌رود هزینه تهیه کارت آبی، ۲۰ درصد از گرین‌کارت کمتر باشد. هزینه گرین کارت برای یک سفر دو هفته ای روس‌ها به یک کشور همسایه حدود یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار روبل است.
بر اساس این گزارش، توافق جداگانه ای با بلاروس در مورد به رسمیت شناختن متقابل سیاست ها از سپتامبر سال ۲۰۲۳ اجرایی شده است.
اوگنی اوفیمتسوف رئیس اتحادیه بیمه‌گران خودرو روسیه در این باره گفت: ترکیه، جمهوری آذربایجان، ایران و قزاقستان می‌توانند به سیستم کارت آبی بپیوندند؛‌ مذاکرات اولیه با قرقیزستان نیز آغاز شده است.
اوفیمتسوف با بیان اینکه نخستین قرارداد با کشورهای جدید می‌تواند در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ میلادی امضا شود، گفت: نرخ بیمه کارت آبی با کشورهای دوست همچنان در حال بررسی است.
در همین حال،‌ اولگا باسووا از مدیران رتبه بندی شرکت های بیمه و سرمایه گذاری روسیه گفت: کشورهایی که شناسایی متقابل بیمه نامه های مسئولیت شخص ثالث خودرو را تایید می کنند، به کارت آبی ملحق خواهند شد.
به گفته وی، شرایط و تسویه حساب های متقابل در سیستم جدید مشابه قوانین گرین کارت خواهد بود. هنگام تسویه مطالبات، قوانین کشور محل حادثه اعمال خواهد شد.
ویکتور پلتنیکوف از بیمه زتا نیز در این باره گفت: مزیت سیستم جدید برای کشورهای دوست در مقایسه با سیاست های محلی این است که یک قرارداد همزمان برای چندین کشور معتبر خواهد بود. بنابراین، لازم نیست هر بار که از مرز عبور می کنید به پوشش بیمه‌ای فکر کنید؛‌ این برای مسافران و کارآفرینانی که با شرکای تجاری از کشورهایی که در سیستم کارت آبی گنجانده شده اند، مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *