جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 07 اسفند 1402 - 5 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0
در گفتگو با فولادبان ارائه شد؛

احتمال کمبود سنگ آهن ایران تا ۱۵ سال آینده/ محدودیت فوق‌العاده عرضه نقدینگی در کشور

کارشناس صنعت فولاد گفت: براساس بررسی و برنامه‌ریزی‌هایی که درباره فضاهای اکتشافی انجام شده، به نظر می‌رسد حداکثر 10 تا نهایتاً 15 سال آینده در کشور سنگ آهن داریم و پس از آن دچار کسری در این حوزه خواهیم شد.

احتمال کمبود سنگ آهن ایران تا ۱۵ سال آینده/ محدودیت فوق‌العاده عرضه نقدینگی در کشور اخبار

کارشناس صنعت فولاد در گفتگو با فولادبان با بیان اینکه کشور ایران حدود ۳۰ تا ۴۰ سال است که در صنعت فولاد سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و ارزنده‌ای داشته و در تمام این سال‌ها، منابع قابل توجهی از مواد معدنی فلزی کشور مصرف شده است، مطرح کرد: براساس بررسی و برنامه‌ریزی‌هایی که درباره فضاهای اکتشافی انجام شده، به نظر می‌رسد حداکثر ۱۰ تا نهایتاً ۱۵ سال آینده در کشور سنگ آهن داریم و پس از آن دچار کسری در این حوزه خواهیم شد.

وی ادامه داد: در واقع می‌توان گفت سال‌هاست در بخش سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی قیمت واقعی شفاف نداشتیم و قیمت‌گذاری‌های دستوری داخلی هیچ همخوانی با بازارهای خارجی نداشته و ندارد؛ اما در حوزه شمش و اسلب به دلیل اتصال شرکت‌های بزرگ کشور به بازارهای خارجی، وضعیت تا حدودی بهتر است.

به گفته این کارشناس، به دلیل فضای تحریمی مکانیزم پرداخت برای کشور ایران یکسان نیست و اکثر خریداران شمش و اسلب، داخلی‌اند که همان عرضه و خرید نیز مهندسی شده هستند.

وی با اشاره به اینکه عرضه نقدینگی در کشور فوق العاده محدود و کنترل شده است، گفت: همچنین ناگفته نماند در گذشته ضرایب خطا ۴ تا ۵ درصد بود که در حال حاضر، ضریب آن به حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد رسیده و بر همین اساس، کشور در فضای رکودی وحشتناکی قرار دارد. از طرفی، متقاضی برای خرید محصولات فولادی ساختمانی نیز بسیار کاهش پیدا کرده است.

کارشناس فولادی تصریح کرد: بنابراین امروزه عرضه و تقاضای آنچنانی در داخل بازار وجود ندارد که برای آن هیجانی ایجاد کنیم. البته تنها هیجانی که اخیراً در بازار ایجاد شده، نرخ دلار بود که حدود ۷ تا ۱۰ درصد تغییر داشت و مقداری از آن نیز برگشت خورد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در واقع از ابتدای سال هیجان آنچنانی نداشتیم و نقدینگی کشور با کنترل بانک مرکزی به مدیریتی رسیده که هرگونه خرید و فروش به یک فضای کاملاً رکودی صد درصدی تبدیل شده است. بنابراین زمانی که چنین فضایی ایجاد می‌شود، طبیعتاً شرایط به وضعیت قیمت‌گذاری دستوری بازمی‌گردد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors