تحلیل روزانه بازار آهن چهارشنبه 4 بهمن؛ دلار دوباره رکورد زد/ تغییر مسیر فولاد در ۲۰۲۴

به گزارش فولادبان، دلار امروز از مرز ۵۵ هزار تومان هم در بازار غیر رسمی عبور کرد و فاصله آن با نرخ مرکز مبادله ارز و طلای ایران حدود ۱۴ هزار تومان شد. این موضوع نوسانات را در بازارهای دیگر از جمله فولاد به دنبال داشت. البته اکنون تقاضای فولاد به دلیل سرمای هوا فروکش کرده و پروژه‌های عمرانی مانند نیمه اول سال نیست اما ادامه این روند معضلاتی را به دنبال خواهد داشت.
نگاهی به وضعیت بازارهای جهانی نشان می‌دهد همسایه فولادساز ایران نیز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند. در بازار واردات ترکیه قیمت قراضه سنگین وارداتی 2.5 دلار ارزان تر شده 418.5 دلار هر تن سی اف آر شنیده شده است. روند آینده قیمت های بازار خیلی روشن نیست. از طرفی هزینه جمع آوری قراضه در فصل زمستان بالاست و از طرف دیگر در ترکیه فروش میلگرد آنقدر نیست که از بازار قراضه حمایت کند.
همچنین وضعیت در اولین فولادساز جهان نیز تعریفی ندارد. آمارها نشان می دهد تولید میلگرد چین سال 2023 با 2.1 درصد افت سالانه به 226.38 میلیون تن رسید. میزان تولید دسامبر نیز 7.2 درصد افت داشته 17.64 میلیون تن ثبت شد. علاوه بر این، تولید میلگرد 16.3 درصد از کل تولید محصولات فولادی چین در دسامبر را به خود اختصاص داده، در حالی که سهم آن از کل تولید این کشور برای سال 2023، 16.6 درصد بوده است.
به نظر می‌رسد بازیگران اصلی فولاد سیاست‌های خود را در ۲۰۲۴ تغییر خواهند داد. چین در حال تغییر رویه خود است و قصد دارد اغلب محصولات خود را راهی بازارهای دیگر کند. به این دلسل که ساخت و ساز در چین به دلیل کاهش جمعیت کاهش زیادی داشته است. از سوی دیگر روسیه صادرات گاز به آلمان را محدود کرده و این معضلی تازه برای بهترین اقتصاد اروپا است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر طرفدارترین مطالب