10 معدن بزرگ لیتیوم در آفریقا

لیتیوم یک فلز کلیدی است که در باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی استفاده می‌شود و برای انتقال انرژی ضروری است.

به گزارش خبرگزاری فولادبان و به نقل از سایت معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه،  Energy Capital & Power، پلتفرم سرمایه گذاری انرژی در آفریقا، فهرستی از ۱۰ معدن بزرگ لیتیوم در آفریقا را تهیه کرده است.

پروژه آرکادیا، زیمبابوه، واقع در 38 کیلومتری شرق پایتخت، هراره، میزبان ذخایر لیتیوم 42.3 میلیون تنی است که یکی از بزرگترین منابع سنگ سخت لیتیوم در جهان محسوب می‌شود. این پروژه 87 درصد توسط شرکت معدنی چینی Zhejiang Huayou Cobalt در سال 2022 خریداری شد. انتظار می رود این گروه حدود 300 میلیون دلار برای ساخت معدن و نصب کارخانه ای با ظرفیت فرآوری حدود 4.5 میلیون تن سنگ معدن در سال سرمایه گذاری کند. هدف این است که بتواند سالانه تا 400000 تن کنسانتره لیتیوم تولید کند.

معدن بیکیتا، زیمبابوه، سایت اصلی این کشور است. پس از خرید آن توسط گروه معدنی چینی Sinomine Resource Group، ساخت یک کارخانه فرآوری دوگانه لیتیوم باید به تولید سالانه 300000 تن کنسانتره اسپودومن، ماده معدنی کلاس سیلیکات، خانواده پیروکسن‌ها و 480،000 تن منجر شود. پتالیت، کانی دیگری از خانواده سیلیکات است.

معدن لیتیوم و تانتالیم در بلسبرگ آفریقای جنوبی بین 250000 تا 400000 تن لیتیوم دارد. این متعلق به شرکت معدنی Marula Mining است. اولین محموله سنگ معدن لیتیوم در ژانویه 2023 انجام شد.

پروژه Bougouni، مالی، با منبع تخمینی 236500 تن اکسید لیتیوم، انتظار می رود به عنوان یک معدن روباز معمولی توسعه یابد. یک مرکز فرآوری، که توسط شرکت Kodal Minerals مستقر در بریتانیا در حال توسعه است، در حال حاضر برای پردازش دو میلیون تن سنگ معدن لیتیوم در سال طراحی شده است. Kodal Minerals یادداشت تفاهمی‌با شرکت مهندسی و ساخت و ساز Sinohydro در سپتامبر 2020 برای توسعه مشترک این پروژه امضا کرد.

پروژه Ewoyaa، غنا، که قصد دارد به اولین معدن تولید کننده لیتیوم در غنا تبدیل شود، دارای منابع معدنی برآورد شده 35.3 میلیون تن است. با برنامه ریزی تولید تا پایان سال 2024، این پروژه توسط شرکت استرالیایی آتلانتیک لیتیوم در حال توسعه است و طول عمر آن باید 12.5 سال باشد. با سرمایه گذاری اولیه 125 میلیون دلاری، از روش های مرسوم استخراج سطحی استفاده خواهد کرد.

پروژه گولامینا، مالی، تقریباً در 150 کیلومتری باماکو، پایتخت واقع شده است. انتظار می رود این پروژه در طی 21 سال 142.3 میلیون تن اکسید لیتیوم 1.38 درصد تولید کند. این پروژه که از طریق سرمایه گذاری مشترک بین شرکت های معدنی استرالیایی Leo Lithium و شرکت های معدنی چینی Jiangxi Ganfeng Lithium توسعه و عملیاتی شده است، کل هزینه سرمایه این پروژه از 320 میلیون دلار فراتر خواهد رفت و هدف آن تولید کنسانتره اسپودومن در نیمه اول سال 2024 خواهد بود.

پروژه Karibib، نامیبیا، با تولید کل تخمینی 773000 تن لیتیوم طی 14 سال. کنسانتره لیتیوم تولید شده از این معدن به یک کارخانه شیمیایی برنامه ریزی شده با ظرفیت تولید 56700 تن کنسانتره لیتیوم در سال در امارات متحده عربی ارسال خواهد شد. پروژه Karibib متعلق به شرکت استرالیایی Lepidico است.

پروژه Manono، جمهوری دموکراتیک کنگو، توسط شرکت استرالیایی اکتشاف معدن AVZ Minerals اداره می‌شود. انتظار می‌رود که در طول 20 سال فعالیت معدن، حدود 700000 تن در سال لیتیوم با عیار بالا تولید کند. انتظار می‌رود این پروژه با سرمایه‌گذاری تقریباً 545.5 میلیون دلاری انجام شود و منابع معدنی تخمینی 401 میلیون تن اکسید لیتیوم را هدف قرار دهد.

پروژه ادامه دار Manono، جمهوری دموکراتیک کنگو، دارای برآورد اولیه منابع معدنی 5.46 میلیون تن است و باید به تولید 100000 تن در سال کنسانتره تا سال 2025 در بازارهای بین المللی برسد.

پروژه لیتیوم/تانتالوم زولو، زیمبابوه، بزرگترین سایت لیتیوم توسعه نیافته در زیمباوه محسوب می‌شود. این شامل 14 امتیاز معدن خواهد بود که مساحتی حدود 2.5 کیلومتر مربع را پوشش می دهد. این پروژه که متعلق به شرکت معدنی Premier African Minerals است، منبع معدنی استنباط شده 526000 تن معادل کربنات لیتیوم را هدف قرار خواهد داد. این معدن در سه ماهه اول سال 2023 تولید خود را آغاز کرد و شاهد توسعه یک کارخانه آزمایشی با ظرفیت 50000 تن در سال توسط شرکت چینی تحقیق و توسعه Suzhou TA&A Ultra Clean Technology خواهد بود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *