در گفتگو با فولادبان مطرح شد؛

دولت باید مانع افزایش قیمت فولاد توسط تولیدکنندگان شود

یک فعال فولادی گفت: دولت نباید فولاد و سیمان را از بورس کالا خارج کند؛ بلکه باید مانع سو استفاده تولیدکنندگان در افزایش قیمت‌ها شود.

علیرضا کاویان مهر در گفتگو با فولادبان با اشاره به بحث عرضه فولاد در خارج از بورس کالا بیان کرد: دولت نباید فولاد و سیمان را از بورس کالا خارج کند؛ بلکه باید مانع سو استفاده تولیدکنندگان در افزایش قیمت‌ها شود و در حالی که اجازه صادرات می‌دهد، اجازه واردات نیز بدهد که اگر تولیدکنندگان در داخل قیمت‌ها را غیرواقعی بالا بردند، دولت بتواند از طریق واردات قیمت‌ها را متعادل کند.

وی افزود: قطعاً ایجاد شبکه‌های فروش غیررسمی و غیرشفاف و احتمال بالای تبانی شرکت‌های تولیدکننده با شرکت‌های وابسته یا تحت مدیریت غیرمستقیم از مهم‌ترین زمینه‌های فساد احتمالی خروج معاملات از بورس کالا خواهد بود.

به گفته فعال صنعت فولاد، برخی اوقات معاملات بورس کالا با چالش‌هایی مواجه می‌شود که دلیل اصلی آن دخالت‌های دولت در روند معاملاتی است.

کاویان مهر در مثالی عنوان کرد: به عنوان مثال، محصولات با قیمت دستوری و سقف رقابت عرضه می‌شود که همین موضوع باعث رشد تقاضای کاذب در بازار و افزایش قیمت‌ها در بازار خارج از بورس می‌شود. به همین دلیل هیچ کمکی به مصرف کننده واقعی نمی‌کند و در واقع چشم سودجویان به همین مداخله‌ها و سیاست‌های دستوری است تا بتوانند بیشترین بهره برداری را داشته باشند.

وی در پایان اظهار داشت: در این راستا، می‌توان گفت تعیین قیمت فعلی سازوکاری دارد که از عناصر متعددی مانند نرخ ارز مرکز مبادله، قیمت‌های جهانی و … اثر می‌پذیرد؛ اما با خروج فولاد از بورس کالا، هیچ مکانیزمی برای تعیین قیمت نخواهد بود. بنابراین با ارائه راهکارهایی، باید ظرفیت‌های خالی تولید به کار گرفته شوند و با افزایش عرضه، قیمت‌ها کاهش یابند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *