رییس هیات مدیره انجمن انبوه سازان در گفتگو با فولادبان اظهار کرد:

نقض وجود شفافیت در نرخ گذاری بورس کالا/ خروج فولاد از بورس به نفع مصرف‌کنندگان است

به گفته رییس هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران، با خرید فولاد و سیمان در خارج از بورس کالا می‌توان روند قیمت‌گذاری بهتری انتظار داشت؛ چرا که تا امروز ورود این صنایع به بورس نتیجه‌ای جز گرانی به ویژه در فولاد نداشته است.

ایرج رهبر در گفتگو با فولادبان در خصوص تشکیل کمیته ۳ جانبه بورس کالا اظهار کرد: با توجه به وضعیت فعلی، می‌توان گفت اگر افراد تشکیل دهنده این کمیته وابسته به افراد ذی نفع نباشد، ممکن است در روند نرخ‌گذاری فولاد و سیمان تأثیر خوبی مشاهده کنیم. در این راستا، به نظر می‌رسد هدف از تشکیل کمیته کنترل قیمت‌ها باشد که در این صورت، در روند قیمت‌گذاری موثر خواهد بود و در صورتی که این اقدام تنها برای کاهش سر و صدا در بازار باشد، مسئله دیگری وجود دارد.

وی با بیان اینکه معامله فولاد و سیمان در بورس عملکرد مثبتی ندارد، گفت: بر همین اساس، با خرید فولاد و سیمان در خارج از بورس کالا می‌توان روند قیمت‌گذاری بهتری انتظار داشت؛ چرا که تا امروز ورود این صنایع به بورس نتیجه‌ای جز گرانی به ویژه در فولاد نداشته است.

رییس هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران تصریح کرد: در واقع به نظر می‌رسد محصولات فولادی و سیمانی در دست‌هایی می‌چرخد و به صورت مستقیم به مصرف کننده نمی‌رسد که به همین دلیل مشکلات قیمتی را شاهد هستیم. در واقع قیمت محصولات فولاد و سیمان افزایش پیدا کرده؛ اما شفافیتی در روند نرخ‌گذاری آنها وجود ندارد.

رهبر با تأکید بر اینکه اصل مسئله در روند قیمت گذاری شفافیت است، افزود: ناگفته نماند بورس همانند سایر نهادها به فکر سود خود است و تا به حال نتوانسته قیمت‌ها را کنترل کند. از طرفی، ما به عنوان مصرف کننده فولاد مورد نیاز خود را خارج از بورس کالا تهیه می‌کنیم؛ چرا که نمی‌توانیم سبد هزار تنی بورس را بخریم و درخواست مدنظر ما را ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در واقع بورس، سبد کالایی عرضه می‌کند که برخی مصرف کنندگان تنها به بخشی از آن نیاز دارند و نمی‌توانند کل سبد را بخرند. به همین دلیل محصول مورد نیاز خود را از آهن فروشان تهیه می‌کنند که آنها نیز از بورس می‌خرند و به مصرف کننده با قیمت دلخواه می‌فروشند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *