جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
در گفتگو با فولادبان مطرح شد؛

بورس کالا به دلیل عدم شفافیت بازار از مسیر اصلی خارج شده است

کارشناس صنعت فولاد، مطرح کرد: اگر دولت به عنوان ناظر در بورس دخالت داشته باشد، مهندسی صورت نمی‌گیرد. لذا در حال حاضر، مهندسی قیمت ها دستورالعمل‌های خلق‌الساعه است و به صورت دستوری به وجود آمده است.

علی محمدی در گفتگو با خبرنگار فولادبان، با اشاره به اینکه آهن اسفنجی به عنوان یکی از شاخص‌های موثر در زنجیره ارزش فولاد، در تعیین قیمت تمام شد‌ه‌ نقش مهمی ایفا می‌کند، اظهار کرد:  بورس کالا جايگاهی برای تعیین قیمت و در اصل کشف قیمت است. جایی که خریدار واقعی مشخص می‌شود و بسته به عرضه و تقاضا قیمت تعیین می‌شود. اگر با این نگاه به بورس نگاه کنیم، قطعا بورس محل مطمئنی برای عرضه آهن اسفنجی است. اما با توجه به دستورالعمل‌های متعدد و عدم شفافیت بازار، بورس از مسیر اصلی خارج شده است.

به گفته وی، در تعیین قیمت آهن اسفنجی علاوه بر شرایط جهانی، باید شرایط بازارهای داخلی را در نظر گرفت.

این کارشناس، ادامه داد: تغییرات مهمی در توازن قیمتی زنجیره فولاد ایجاد شده است. این تغییرات خصوصاً در حلقه‌های مقاطع تخت فولادی قابل اهمیت است. قبل از هرچیز باید گفت قیمت زنجیره فولاد به قیمت‌های جهانی بستگی دارد. اینکه باور عمومی این است که سود در آهن اسفنجی بیشتر است، غلط است چرا که مراحل مختلف تولید آهن اسفنجی از سنگ آهن تا آهن اسفنجی هزینه‌ بر است. از طرفی رکودی که در بازارهای جهانی و داخلی اتفاق افتاده است، سود امسال را متاثر می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors