گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن سه‌شنبه 9 آبان؛ کاهش ساخت و ساز چین بازار فولاد را راکد کرد/ ثبات قیمت فولاد در CIS

تازه ترین خبرها از بازار فولاد از کاهش نیمی از بازار مقاطع فولادی حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز با نرخ 51 هزار و 600 تومان در بازار معامله شد که نسبت به روز گذشته افزایش حدود 400 تومانی را دارد.

در بازار داخلی روند قیمت ها بر خلاف روز گذشته بود. بازار میلگرد کاهش یافت و نبشی و ناودانی با همان قیمت دیروز معامله شدند. تیرآهن نیز دوباره مسیر کاهش قیمت را طی کرد اما پروفیل نیز با همان نرخ روز گذشته به دست متقاضیان رسید.

در بازار جهانی شمش دریای سیاه 465 دلار در هر تن معامله شد که نسبت به روز گذشته تغییری نداشته است. شمش داخلی چین نیز امروز مسیر رشد را طی کرد و افزایش اندکی داشت. شمش آسیای جنوب شرقی هم با نرخ 512 دلار د رهر تن قیمت خورد که نسبت به روز گذشته افزایش نسبی داشته است. میلگرد صادراتی ترکیه که در چند روز گذشته با افت قیمت همراه شده بود و امروز افزایش یافت و 550 دلار در هر تن معامله شد. ورق گرم و سرد CIS هم با قیمتهای 560 و 690 دلار در هر تن معامله شدند که نسبت به روز گذشته تغییری نداشتند. البته مدتهاست که این محصولات در همین پایه مورد معامله قرار می‌گیرند.

تا پایان ماه اکتبر، دولت کشور چین در مورد محدودیت های تولید فولاد در سال جاری اظهار نظری نکرده است. این امر فعالان بازار را وادار می کند تا بر این باور باشند که کاهش اجباری در تولید فولاد چین وجود نخواهد داشت. بنابراین هرگونه کاهش تولید در سه ماهه چهارم می تواند نسبتاً کم باشد و کل تولید فولاد در سال از سطح ۲۰۲۲ فراتر خواهد رفت.

برای حفظ و عدم کاهش تولید فولاد چین در سطح سال ۲۰۲۲ در سال ۲۰۲۳، تولید روزانه آن در ماه های نوامبر تا دسامبر باید به طور متوسط به ۲.۲۶۹ میلیون تن کاهش یابد که ۱۷ درصد کمتر از ماه اکتبر است.برخی منابع بازار بر این باورند که کاهش تولید در عرض دو ماه تقریباً غیرممکن است و با توجه به اینکه رشد اقتصادی در اولویت است، بعید به نظر می‌رسد دولت دستوری صادر کند.

یکی از فعالان داخلی فولاد چین گفت: سودآوری در صنعت فولاد در حال حاضر پایین است، اما اکثر کارخانه های فولادی نمی خواهند تولید فولاد را کاهش دهند و معتقدند بهترین گزینه این است که در میان زیان های زیاد منتظر بمانیم تا کارخانه های دیگر این کار را انجام دهند.

تقاضای داخلی برای فولاد ممکن است در کوتاه مدت ضعیف باقی بماند، با توجه به رکود در بخش املاک و مستغلات، افزایش بدهی دولت محلی و کاهش هزینه های مصرف کننده هفته گذشته مقامات چینی تصمیم گرفتند اوراق قرضه دولتی به ارزش ۱ تریلیون یوان (۱۳۶.۷ میلیارد دلار) را برای حمایت از زیرساخت ها منتشر کنند. اما منابع بازار انتظار داشتند که این تنها تأثیر محدودی بر تقاضای کوتاه مدت فولاد داشته باشد. بخشی از اوراق قرضه به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای بازپرداخت یا جایگزینی بدهی های موجود مقامات محلی استفاده می شود. بقیه عمدتاً برای پروژه های صرفه جویی در آب در نظر گرفته شده است، تقاضا برای فولاد در این بخش نسبتاً کم است.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز سه‌شنبه نشان می‌دهد، در بازار میلگرد قیمت ها با 400 تا 800 تومان افت اعلام شد.

فروشندگان در بازار نبشی و ناودانی قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کردند.

در بازار تیرآهن قیمت محصولات در بخش کیلویی 183 کاهش داشته و قیمت محصولات در بخش شاخه ای 45 هزار تومان افت داشته است.

در بازار پروفیل، قیمت محصولات شرکت ها با ثبات اعلام شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *