در گفتگو با فولادبان مطرح شد؛ 

کاهش انگیزه معاملات فولادی با افزایش نرخ دلار/ احتمال افت 10 درصدی تولید فولاد در زمستان

یک کارشناس فولادی گفت: انگیزه زیادی برای سرمایه‌گذاری و معامله در صنعت فولاد وجود ندارد؛ ضمن اینکه قیمت جهانی شمش فولاد نیز کاهش پیدا کرده است. 

پیمان شوریابی در گفتگو با فولادبان با اشاره به احتمال قطعی گاز فولادی‌ها در ماه‎های آینده اظهار کرد: با توجه به وضعیت داخلی کشور، به نظر می‌رسد شرکت‌های فولادسازی تقریباً برای این اتفاق برنامه‌ریزی کردند و بر همین اساس، در صورتی که قطعی گاز شدیدی برای صنایع رخ دهد، نهایتاً 10 درصد در کارخانجات کاهش تولید خواهیم داشت. البته ناگفته نماند که میزان قطعی گاز به شرایط آب و هوایی کشور نیز بستگی دارد.

وی تصریح کرد: همچنین نکته‌ای که در خصوص قیمت گاز فولادی‌ها وجود دارد، این است که در حال حاضر، قیمت ریالی گاز برای فولادسازان ایرانی 3 هزار و 600 تومان، حدود 15 سنت و قیمت خلیج فارس حدود 10 سنت برای صنایع نرخ‌گذاری شده که می‌توان گفت قیمت گاز ایران برای صنایع تا حدودی زیاد است.

به گفته کارشناس صنعت فولاد، بخشی از قیمت‌گذاری محصول شمش در ایران مربوط به تقاضای داخلی است و بخش دیگر آن به نرخ دلار بستگی دارد.

شوریابی با بیان اینکه محصول شمش در روند طبیعی قیمتی قرار دارد، افزود: با توجه به وضعیت بازار داخلی، تقاضای شمش در روند ثابتی قرار دارد؛ اما نرخ دلار در محدوده 50 هزار تومانی به دلیل رشد صادرات نفت ایران، رو به افزایش است. به همین دلیل انگیزه زیادی برای سرمایه‌گذاری و معامله در صنعت فولاد وجود ندارد؛ ضمن اینکه قیمت جهانی شمش فولاد نیز کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: از طرفی، به نظر می‌رسد به نوعی قیمت گذاری دستوری در حوزه میلگرد، شمش و سیمان که در طرح مسکن ملی مورد استفاده می‌گیرد، وجود دارد. از سوی دیگر، با توجه به افزایش قیمت انرژی، کاهش قیمت جهانی و قیمت‌گذاری دستوری حاشیه سود شرکت‌های فولادی بسیار کاهش پیدا کرده و دچار ضرر و زیان شده‌اند.

این کارشناس فولادی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که این روند تداوم داشته باشد، تولید کارخانجات فولادی متوقف شده و به سرنوشت خودرویی‌ها دچار خواهند شد. البته به نظر نمی‌رسد این اتفاق بیفتد؛ چرا که فولاد برای کشور صنعت ارزآوری محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *