در گفتگوی فولادبان با عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولادمطرح شد؛

توقف رشد تولید فولاد در دو سال اخیر/ توان فولاد با قیمت‌گذاری دستوری از بین رفت

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: در حال حاضر، باید تولید فولاد کشور به 40 تا 42 میلیون تن می‌رسید، اما امروز شرکت‌ها همان تولید سال 1400 را دارند؛ چرا که فولادی‌ها 3 ماه در سال برق و حداقل 2 ماه در سال گاز ندارند؛ یعنی 5 ماه از سال تولید متوقف می‌شود.

نادر سلیمانی در گفتگو با فولادبان با اشاره به تاب آوری صنعت فولاد ایران، بیان کرد: بحث تاب آوری مانند یک بیماری مزمن به شمار می‌رود که باید آن را جراحی کرد و در چند سال اخیر این بحث به طور جدی مطرح شده است.

وی گفت: در واقع زمانی که دولت در صنعت فولاد همه چیز را به صورت دستوری دیکته می‌کند، این وضعیت باعث شده توان شرکت‌های فولادی از بین برود. از طرفی، 25 درصد بازار سرمایه را شرکت‌های فولادی در بر گرفته‌اند و بر همین اساس، 50 میلیون سهامدار بورس باید منتظر باشند قیمت فولاد با چه دستوری تعیین شود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد اضافه کرد: فولادسازان ایرانی با همت خود توانستند تحریم‌های ظالمانه آمریکا را پشت سر بگذارند، این درحالی است که با صادرات فولاد شرکت‌ها باید برای ارز خود ثبت سفارش کنند. از سوی دیگر، بانک مرکزی بخشنامه‌ای صادر کرده که تمام فولادسازان باید ارز حاصل از صادرات را با ارز نیمایی بانک مرکزی بفروشند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به لزوم افزایش تولید، اظهار کرد: در حال حاضر باید تولید فولاد کشور به 40 تا 42 میلیون تن می‌رسید اما امروز شرکت‌ها همان تولید سال 1400 را دارند، چرا که فولادی‌ها 3 ماه در سال برق و حداقل 2 ماه در سال گاز ندارند، یعنی 5 ماه از سال تولید متوقف می‌شود.

به گفته سلیمانی، این اقدامات دولت مغایر نظر رهبری درباره رفع موانع تولید و کنترل تورم است، ضمن اینکه این اقدامات با توسعه کشور مغایرت دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برق بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: تولید برق می‌تواند برای کشور 12 میلیارد دلار درآمد ایجاد کند که متأسفانه به جای استفاده در ساخت کشور، در سوخت آن استفاده می‌شود. این موضوعات به تدریج باعث شده تاب آوری صنعت فولاد به خطر بیفتد و در مرز هشدار قرار بگیرد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت در سیاست‌های اقتصادی تغییرات اساسی ایجاد نکند، این صنعت 30 میلیون تنی با رفتاری که در بخشنامه‌ها وجود دارد، باعث فرسودگی ماشین آلات و از همه مهم‌تر فرسودگی انسان‌های دلسوخته این صنعت نیز می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *