رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد هشدار داد:

خطر از دست دادن جایگاه دهمین تولیدکننده فولاد جهان/ تاب آوری صنعت فولاد کجاست؟

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در یک سال گذشته اتفاقاتی در صنعت فولاد کشور رخ داده که به لزوم گردهمایی فولادسازان انجامیده است،

به گزارش فولادبان، بهرام سبحانی در همایش تاب آوری صنعت فولاد اظهارداشت: در یک سال گذشته اتفاقاتی در صنعت فولاد کشور رخ داده که به لزوم گردهمایی فولادسازان انجامیده است.

وی گفت: صنعت فولاد امروز با تولید ۳۳ میلیون تن در سال توانسته خود را در جایگاه دهم جهانی تولیدکنندگان قرار دهد، سال ۱۳۸۵ ایران ۹ میلیون تن تولید و بیست میلیون تن مصرف داشت و یک واردکننده مطلق فولاد بود در طی 17 سال از  سال ۱۳۸۵ تاکنون ظرفیت تولید به ۳۳ میلیون تن رسید.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: در سال ۱۳۸۵ طبق ابلاغیه مقام رهبری زمینه فعالیت به خصوصی تقویت شد و این امر به ورود و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی انجامید و چرخ فولاد به حرکت درآمد، بنابراین سرمایه گذاران صنعت فولاد بخش خصوصی هستند، بنابراین این سوال پیش می آید آیا دولت می تواند برای سرمایه بخش خصوصی هر تصمیمی که می خواهد، بگیرد؟

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته صنعت فولاد با بخشنامه های خلق الساعه رو به رو بود، ضمن اینکه مدل قیمت‌گذاری در بورس کالا، افزایش هزینه های مربوط به حقوق و دستمزد، حامل های انرژی و حمل و نقل هزینه تولید را بالا برده و در همین حال، فولادساز مجبور به کاهش قیمت است.

بهرام سبحانی گفت: در شرایطی که حقوق و دستمزد ۵۷ درصد و قیمت برق، گاز و حامل‌های انرژی، حمل و نقل هزینه خدمات دولتی و امثالهم بعضا چندبار در سال افزایش پیدا می‌کند، چگونه می‌توان انتظار داشت قیمت فولاد ثابت بماند؟ این محدودیت و قطعی انرژی در شرایطی است که اکنون صنعت فولاد کمتر از ۵ درصد گاز کشور را مصرف می‌کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد اظهارداشت: اینکه هر صادرکننده باید ارز خود را به کشور بیاورد و بر آن نظارت باشد، حرفی نیست اما سیستم بانک مرکزی سیستم درستی نیست؛ سیستمی که می گوید ما ارز را باید تحویل دهیم و برای دریافت ارز مورد نیاز تولید درخواست ارز بدهیم. در بحث تاب آوری دو امر مهم است؛ نخست انتظاراتی است که از حاکمیت وجود دارد و دیگری عملکرد خود شرکت‌های فولادی است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *