یک کارشناس فولادی در گفتگو با فولادبان عنوان کرد:

6 پیش شرط تحقق فولاد 55 میلیون تنی/ گسترش زیرساخت‌ها برای توسعه فولاد ضروری است

یک کارشناس فولادی گفت: علاوه بر توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری، به توسعه زیرساخت‌ها در حوزه نرم‌افزاری نیز باید توجه کرد که البته منظور از توسعه زیرساخت نرم‌افزاری برنامه‌ریزی، آینده‌پژوهی، منابع انسانی و هدف‌گذاری در فولاد است.

محمدرضا قاسمی در گفتگو با فولادبان با اشاره به لزوم توسعه زیرساخت‌ها در صنعت فولاد، اظهارداشت: در حال حاضر در کشور علاوه بر توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری، به توسعه زیرساخت‌ها در حوزه نرم‌افزاری نیز باید توجه کرد که البته منظور از توسعه زیرساخت نرم‌افزاری برنامه‌ریزی، آینده‌پژوهی، منابع انسانی و هدف‌گذاری در فولاد است.

وی گفت: براساس سند چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ ایران، باید به تولید ۵۵ میلیون تن برسد و این رقم می‌تواند تا ۵۷ میلیون تن افزایش داشته باشد؛ به شرط آنکه مشکلات در حوزه زیرساخت‌ها از میان برداشته شود. بر همین اساس، می‌توان گفت ضعف در تقویت نرم‌افزاری، نبود دانش فنی و مدیریت هوشمند، چالش حمل و نقل، کمبود آب، برق و گاز، چالش سرمایه‌گذاری و تامین مواد اولیه از مهم‌ترین مشکلاتی است که رسیدن به تولید فولاد کشور در افق ۱۴۰۴ را با مشکل رو به رو خواهد کرد.

این کارشناس فولادی تصریح کرد: علاوه بر این، از مشکلات دیگری نظیر سرمایه انسانی، قراردادها، تامین مالی، بیمه و ارزان‌فروشی مواد معدنی نسبت به صنایع میانی زنجیره تولید فولاد از دیگر مواردی است که عدم‌توجه به آن دستیابی به افق ۱۴۰۴ را با مشکل رو به رو خواهد کرد.

به گفته قاسمی، در حال حاضر صادرات فولاد ایران جایگاه ویژه‌ای در منطقه دارد، این درحالی است که حدود ۱۰ سال پیش ما وارد کننده بودیم.

وی با اشاره به چالش‌های صنعت فولاد اظهار کرد: این حوزه مشکلاتی دارد که نیازمند اصلاح اساسی است و از جمله آنها می‌توان به عدم سرمایه‌گذاری کافی در این بخش، کمبود انرژی گاز و برق و قطعی آن در واحدهای تولیدی، اشاره کرد.

این کارشناس فولادی اظهارداشت: در واقع صنعت فولاد، صنعتی است که در نبود صادرات نفتی جایگاه خوبی در بخش صادرات پیدا کرده و در صورت حمایت از این بخش، هم ارزآوری به کشور بیشتر می‌شود و هم جایگاه خوبی در بخش صادرات به دست خواهیم آورد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *