یک کارشناس صنعت فولاد به فولادبان عنوان کرد:

تولید فولاد سبز و رقابت‌پذیری در بازار‌های جهانی/ کربن زدایی از فرآیند تولید به کمک محیط زیست خواهد رفت

یک کارشناس صنعت فولاد گفت: امروزه بسیاری از کشورهای دنیا در مسیر اصلاح ساختارهای صنعتی خود و تغییر از روش قدیمی‌تر تولید، به سمت روش‌های جدید و تکنولوژی محور در صنعت، به خصوص در بخش فولاد هستند.

محمد هادی احسانی در گفتگو با فولادبان با اشاره به اینکه اقدام کشورهای مختلف به خصوص چین در اصلاحات اساسی شیوه تولید فولاد است، اظهار داشت: جایگزینی روش مدرن EAF در راستای تولید فولاد سبز، کربن زدایی از فرآیند تولید و نیز کاهش عوارض زیست محیطی و به تبع آن افزایش رقابت‌پذیری در بازار با سایر کشورها را بر آن داشته است تا در این مسیر گام بردارند.

وی گفت: تلاش تولیدکنندگان برای توسعه زیرساخت‌ها و حرکت به سمت فناوری نوین و هوشمند می‌تواند آینده تولید فولاد را دگرگون کند. هدف از توسعه این زیرساخت‌ها، کاهش هزینه هاا اعم از مالی، زیست‎ محیطی و اجتماعی است.

این کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: اگرچه هزینه تولید فولاد سبز نسبت به فولاد کنونی در هر تن افزایش می ‎یابد اما در نهایت به کاهش هزینه‌های کلی می‌انجامد.

به گفته احسانی، ایران به عنوان یکی از ده کشور برتر تولیدکننده فولاد جهان نیازمند توسعه زیرساخت‌های صنعتی خود به خصوص در حوزه فولاد است و غفلت از این امر می‌تواند در آینده روند تولید فولاد کشور را با مشکل مواجه کند و از توان رقابتی با دیگر تولیدکنندگان بکاهد.

وی بیان کرد: براساس سند چشم انداز، در افق ۱۴۰۴ ایران باید به تولید ۵۵ میلیون تن برسد که این رقم تا ۵۷ میلیون تن نیز قابل افزایش است اما شرایط کنونی و ضعف در زیرساخت‌ها، دستیابی به میزان تولید را با اما و اگر مواجه کرده است.

وی گفت: یکی از معضلات صنعت کشور که باعث تحمیل هزینه‌های بسیار به صنعت و اقتصاد شده، ضعف زیرساخت‌ها در حوزه حمل و نقل و انرژی است که موجب اتلاف هر چه بیشتر سرمایه و زمان شده است.

احسانی در پایان تاکید کرد: فاصله جغرافیایی میان معدن و صنایع بالاسری با صنایع میانی از یک سو و ضعف سیستم حمل و نقل از سوی دیگر منجر به افزایش هزینه‌ها شده است و از طرفی جانمایی و احداث کارخانه‌های میانی در اقلیم نامناسب، مشکلات محیط ‌زیستی ایجاد کرده است که این روند باید اصلاح شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *