تحلیل روزانه بازار آهن سه‌شنبه بیست و پنجم بهمن؛ تیک‌آف فولاد برای پرواز/ رشد صادرات یا گرانی در داخل؟

در حالی دلار در بازار ایران روند افزایشی به خود گرفته است که به نظر می‌رسید سفر رئیس جمهور ایران به چین، یکی از محورهای مدیریت نرخ ارز باشد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، نرخ ارز امروز دوباره سوار بر اسب گرانی شد و به 46 هزار تومان رسید، این در حالی است که روز گذشته کاهش نسبی را تجربه کرد اما امروز دوباره مدار خود را تغییر داد. فولاد به تبعیت از افزایش نرخ ارز روند صعودی را پیش گرفت.

با این حال، در بازار جهانی نوسانات قیمت زیاد نبود و اغلب شاهد ثبات بودیم. در این راستا، نشریه متال بولتن امروز گزارش داده هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس ، با قیمت ۵۳۵ دلار و هر تن بیلت صادراتی ایران نیز بدون تغییر، با نرخ میانگین ۵۴۴ دلار مبادله شد. ثبات نرخ تنها برای محصولات ایرانی نبود بلکه بیلت و اسلب منطقه CIS نیز ثابت بودند. بیلت صادراتی منطقه CIS بدون تغییر، با نرخ ۵۶۰ دلار به ازای هر تن مبادله شد در حالی که اسلب صادراتی این منطقه بدون تغییر، به قیمت ۶۲۰ دلار در هر تن به فروش رسید.

در همین حال، یکی از دلایل ثبات نرخ در ایران و منطقه CIS این است که روسیه پس از تحریم شدن توسط کشور آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، در صنعت فولاد محصولات این کشور راهی بازار آسیا شد که این اتفاق شیب نزولی قیمت در این منطقه را در پی داشت. البته روسیه از موضع قبلی خود فاصله گرفته و ایران به عنوان یکی از کشورهای صادر کننده بیلت و اسلب در ماه‌های آینده وضعیت مطلوب‌تری خواهد داشت. خارج از منطقه CIS تقاضای فولاد روند رو به رشدی دارد و این اتفاق در بورس کالای ایران نیز مشاهده می‌شود.

علاوه بر این، در پی زلزله اخیر برخی کارخانه‌های فولاد ترکیه نیز تا اطلاع ثانوی فعالیت خود را متوقف کرده اند. در واقع، این اتفاق در بخش‌هایی افتاده است که ایران توانایی تامین آن را دارد. حالا باید دید ایران می‌تواند از این فرصت استفاده کند یا روسیه در این‌ زمینه پیشتازتر‌ است.

همچنین امروز در بورس کالای ایران قرار بود ۲۰ هزار و ۷۰۰ تن محصول فولادی در تالار صنعتی بورس کالا معامله شود که ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن از این حجم روی تابلوی معاملات قرار گرفت و ۱۰٫۷ درصد محصولات از تابلوی معاملات حذف شدند. آمارها نشان می‌دهد تقاضا برای اغلب محصولات بیشتر از عرضه بود. برای ۵۰۰ تن ورق رنگی، ۳۰۰ تن تقاضا وجود داشت و همچنین، ورق سرد B که ۶ هزار تن از حجم آن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد، به میزان ۷ هزار و ۱۰۰ تن تقاضا برای این محصول به ثبت رسید. علاوه بر این، تنها ۱۵۰ تن تقاضا از سوی مشتریان برای ورق قلع اندود ثبت شد که یک‌هزار و ۸۵۰ تن از حجم عرضه این محصول بیشتر بود.

این در حالی است که برخی فعالان بازار اعلام می‌کنند قیمت فولاد نسبت به آبان امسال 72 درصد رشد داشته و از 16 هزار و 800 تومان به 29 هزار تومان در بورس کالا رسیده است. نکته دیگری که حائز اهمیت است، سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به کشور چین است که صنعت فولاد یکی از مباحث مورد مذاکره با طرف های چشم بادامی است. ظاهرا قرار است برخی از تجهیزات صنعت فولاد توسط کشور چین نوسازی شود.

از آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز سه شنبه نشان می دهد امروز قیمت میلگرد اکثر شرکت‌ها افزایشی بوده به طوری که در شش شرکت از 200 تومان تا بعضا 2100 تومان افزایش قیمت مشاهده شده است. در این راستا، امروز قیمت میلگرد 14 فولاد ارگ تبریز با افزایش 2100 تومانی از 22 هزار و 700 تومان به 24 هزار و 800 تومان رسید.

در همین حال، در بازار نبشی و ناودانی قیمت محصولات اکثر شرکت‌ها بدون تغییر بود و فقط در دو شرکت از 1000 تا 1850 تومان افزایش قیمت دیده می‌شود.

همچنین در بازار تیرآهن، در بخش کیلویی قیمت محصولات با 300 تومان افزایش اعلام شد، ضمن اینکه در این بازار در بخش شاخه ای شاهد نوسانات قیمتی بودیم.

علاوه بر این، در بازار پروفیل قیمت اکثر محصولات ثبات قیمتی را تجربه کردند و فقط  در دو شرکت از 200 تا 3000 تومان افزایش قیمت مشاهده شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *