عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به فولادبان عنوان کرد:

معمای احیای وزارت بازرگانی/ وزارت صمت تفکیک می‌شود؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: به منظور ساماندهی بازار می توان رویکردهای دیگری را در دستور کار قرار داد و نیاز نیست تنها به تفکیک وزارتخانه بسنده کرد.

سید جواد حسینی کیا در گفتگو با فولادبان با اشاره به رای مثبت مجلسی ها برای احیای وزارت بازرگانی، اظهار داشت: دولت عنوان می کند که با تشکیل وزارت بازرگانی و تفکیک وزارت صمت، بازار کشور ساماندهی خواهد شد.

وی گفت: به منظور ساماندهی بازار کشور می توان رویکردهای دیگری را در دستور کار قرار داد و نیاز نیست تنها به تفکیک وزارتخانه بسنده کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: تفکیک وزارت صمت دارای بار مالی است و برخلاف برنامه ششم توسعه است.

این نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه در برنامه ششم عنوان شده است که دولت به صورت سالانه باید 15 درصد کوچک تر شود، بیان کرد: چنین اقدامی نه تنها دولت را کوچک تر نمی کند بلکه موجب گسترده تر شدن دولت نیز می شود.

وی افزود:همچنین تشکیل وزارت بازرگانی موجب افزایش بوروکراسی اداری خواهد شد.

نماینده مردم سنقر همچنین خاطرنشان کرد: وزارت صمت تنظیم گر است، بنابراین با تفکیک این وزارتخانه متولی میان صنعت و واردات چه خواهد شد و چه کسی تنظیم گیری میان صنعت و واردات را برعهده خواهد داشت درحالی که وزارت بازرگانی به دنبال واردات خواهد بود و وزارت صنعت نیز پیرو صنعت خواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهارداشت: تاکنون این وزارتخانه 7 مرتبه تفکیک و سپس تجمیع شده، این درحالی است که کلیه کشورهای توسعه یافته نیز دو وزارتخانه را ادغام کرده اند.

حسینی کیا در پایان بیان داشت: در شرایط کنونی تفکیک وزارتخانه مشکلی را حل نخواهد کرد؛ اگرچه نگاه دولت به این رویکرد مثبت است و نمایندگان مجلس نیز این فوریت را تایید کرده اند، لذا امیدواریم هر آنچه که خیر کشور است و موجب حل مشکلات می شود، اتفاق بیفتد.

به گزارش فولادبان، همچنان موافقت و مخالفت هایی پیرامون تشکیل وزارت بازرگانی وجود دارد. برخی این روند را مغایر با برنامه ششم توسعه می دانند و عنوان می کنند که به سبب این مغایرت، تشکیل وزارتخانه نیاز به دو سوم آرا دارد. با این حال تعداد کثیری از کارشناسان، کنترل صادرات و بهبود دیپلماسی خارجی و تجارت را در گرو تفکیک وزارت صمت می دانند و بر این باورند که تشکیل وزارتخانه بازرگانی باعث پاسخگویی مسئولان این حوزه نسبت به عملکردشان می شود

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *